– Fremtidens kollektivsystem vil ha behov for både bybane og jernbane fra Åsane, sier Marit Petersen, prosjektleder med ansvar for NSB sin planavdeling til
.- LES OGSÅ:
Reisetid på fem minutter
Det har tidligere vært kjent at NSB jobber med tanker om jernbanespor til Åsane. Nå har selskapet laget en mulighetsstudie for utvikling av lokaltrafikk og godstrafikk rundt Bergen – først og fremst knyttet til en fremtidig godshavn på Flesland.
Traseen fra Åsane vil gi en reisetid på fem minutter til sentrum og 20 minutter til Flesland. Prosjektet, med dobbeltspor, er kostnadsregnet til 4,5 milliarder kroner.
- LES OGSÅ:
Setter sin lit til politikerne
Spørsmålet nå er når NSB vil gå fra planleggings- og tankestadiet til handlingsstadiet. Ifølge Petersen er det den politiske viljen det står på.
– Alle NSB sine linjer blir finansiert helt og holdent gjennom statsbudsjettet, sier Petersen, noe som skal etter hennes mening øker sjansene for realisering.
- LES OGSÅ:
– 30.000 kan ta toget
Det er de gode tallene for kollektivreisende fra Arna som får NSB til å satse på Åsane. Mens resten av Bergen har en kollektivdekning på mellom 13 og 18 prosent, er tilsvarende tall for Arna 40 prosent. Dette skyldes ifølge NSB lokaltoget.
– 30.000 daglig reisende fra Åsane til Bergen sentrum kan ta toget, mens Bybanen kan være et tilbud til de resterende 15.000 som reiser mellom Åsane og andre bydeler, mener Petersen.