– Prisdiskriminering mer vanlig enn folk tror

Hurtigruten er langt fra alene om å «prisdiskriminere» kunder. Amerikanske Norwegian-passasjerer betaler mer enn norske. – Overraskende at SAS ikke gjør det samme, sier økonomiprofessor.

Norwegian-fly

HØYERE PRISER: Mandag formiddag kostet en tur/retur-reise mellom Oslo og New York i september gjennomsnittlig vel 25 prosent mer dersom du bestiller i dollar på norwegian.com/us enn i kroner på norwegian.no.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Mandag fortalte NRK at Hurtigruten tilbyr nordmenn lavere billettpriser enn utlendinger.

Siden har mange tatt kontakt med NRK og tipset om andre selskaper og bransjer som tar forskjellige priser fra forskjellige kunder.

– Dette er prisdiskriminering slik det alltid har vært. Det er mye mer vanlig enn folk flest tror, sier Frode Steen, professor i konkurranseøkonomi på Norges Handelshøyskole (NHH).

Som eksempel trekker professoren frem at Amazon.com tilbyr kunder forskjellige priser på samme bok, alt etter hvor interessert de beregner at den enkelte er.

Frode Steen, professor ved Norges Handelshøyskole

IKKE OVERRASKET: – Jeg er ikke overrasket over at Hurtigruten gjør dette, sier Frode Steen, professor ved Norges Handelshøyskole.

Foto: Alf-Jørgen Tyssing / NRK

Justerer prisene etter etterspørselen

Blant selskapene som gjør som Hurtigruten, og tar høyere priser i USA enn i Norge for samme reise, er Norwegian.

– I USA er etterspørselen etter transatlantiske reiser med Norwegian stor og økende fordi vi har tilbudt priser ingen andre selskaper har vært i nærheten av å tilby – verken amerikanske eller europeiske. Og når etterspørselen i USA er såpass stor, så vil også prisene i det markedet justeres noe, skriver kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i en e-post til NRK.

Dette er veldig vanlig innen transport og reiseliv, og vi ser mer og mer av det, også innen buss- og togtransport.

Frode Steen, professor ved NHH

SAS følger ikke denne praksisen, og har nokså nøyaktig like priser uansett hvilket språk og hvilken valuta du bestiller billettene dine i. Det har Norwegian i Europa, men ikke i USA.

Mandag formiddag kostet en tur/retur-reise mellom Oslo og New York i september gjennomsnittlig vel 25 prosent mer dersom du bestiller i dollar på norwegian.com/us enn i kroner på norwegian.no.

– Prisene er markedstilpasset og justeres i henhold til tilbud og etterspørsel, kommenterer Sandaker-Nielsen.

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

50 PROSENT AMERIKANERE: Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian opplyser at det på noen av de transatlantiske flygingene deres er andelen amerikanske passasjerer helt oppe i 50 prosent. Dermed får Norwegian gode ekstrainntekter på disse flygingene hvis de amerikanske passasjerene bestiller på den amerikanske nettsiden.

Foto: NRK

SAS vil ikke kommentere Norwegians praksis

At både Hurtigruten og Norwegian gir amerikanerne de høyeste prisene, er neppe tilfeldig. Ifølge markedsdirektøren i Fjord Norge er det de som har høyest betalingsvilje.

Men SAS velger altså ikke å justere prisene opp for amerikanske passasjerer. Informasjonssjef Knut Morten Johansen vil ikke gå i detalj på hvorfor.

– Prising er styrt av tilbud og etterspørsel, kapasitet, kostnader, produkt, konkurransesituasjonen, og så videre. SAS har gode priser, står seg godt i konkurransen og tjener penger på de såkalte langrutene, sier Johansen.

Han vil heller ikke kommentere Norwegians prispolitikk.

– Det er Norwegian selv som bør besvare det, sier Johansen.

Knut Morten Johansen, informasjonssjef SAS

IKKE DYRERE: – Prising er styrt av tilbud og etterspørsel, kapasitet, kostnader, produkt, konkurransesituasjonen, og så videre, svarer Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, på spørsmål om hvorfor de ikke velger å prise billettene høyere i det amerikanske markedet.

Foto: BJORN H STUEDAL / BJORN H STUEDAL www.stuedal.no

Overrasket over at SAS ikke differensierer

NHH-professor Frode Steen sier de fleste mener prisdiskriminering er av det gode, fordi selskapene får solgt tjenestene til høyest mulig pris, samtidig som kundene betaler det de er villige til.

– Dette er veldig vanlig innen transport og reiseliv, og vi ser mer og mer av det, også innen buss- og togtransport. Innen luftfart er det en ekstrem grad av pristilpasning etter etterspørsel, noe kundene også i stor grad aksepterer. Slik sett er jeg er overrasket over at SAS ikke har høyere priser til de amerikanske kundene, men ikke overrasket over at Hurtigruten gjør det, sier Steen.

Siste video

Gjengen i Stjernekoret har sunget sammen i flere år, men i høst bestemte dirigenten at koret skulle prøve noe helt nytt.
Brann har inngått avtale med Nike - og med på kjøpet kommer helt nye røde trøyer.
I sesongens siste Skavlan er det duket for landskamp mellom Norge og Sverige: Hvem husker mest fra Skavlan-året? På norsk lag stiller Harald Eia og Josefine Pettersen.