Fra lokalene sine i Bergen har designeren Michael T. Nartey i over 20 år bygget opp merkevaren sin T-Michael til internasjonal anerkjennelse.
Et møte for tre år siden ble starten på ett helt nytt kapittel for nordmannen.
Da møtte han grunnleggerne av det japanske klesmerket Y & Sons, og de bestemte seg for å gjøre noe sammen. Kleskjeden har laget kimonoer siden 1916, og har over 130 butikker i hele Japan.
Målet ble massivt: Å redesigne det klassiske japanske tradisjonelle klesplagget.
– Da jeg fikk jobben var jeg trygg på at jeg kom ikke til å ødelegge noe. De er en kjede som vet hva de holder på med, sier Nartey.
Ville friste yngre japanere
Håpet med samarbeidet var å øke yngre folks stolthet for kimonoen, og vise dem at også de kunne bruke plagget.
– Vi har beholdt kimonoen i sin form, men vi har gitt den et moderne uttrykk med det tyngre flanellsstoffet vi bruker i mine dresser, sier Natley.
Den delvis norske «T-Kimonoen» ble sluppet på markedet i oktober. Effekten blant yngre japanere har vært tydelig.
– Y & Sons merker at det kommer nye typer kunder i butikken deres for å kjøpe vår kimono. Nå føler de at de kan bruke den slik vi i Norge ville brukt en kardigan eller jeans.
Overrasket med designpris
Nylig kulminerte det med at det japanske reiselivsmagasinet Time out nominerte «T-Kimono» til prisen for årets produkt.
Da Michael fløy til Tokyo for å delta i Time Out sin årlige Love Tokyo Award, ble han overrasket med å prisen som vinner.
Og i pristalen løftet Time Out frem møtet mellom japansk tradisjon og vestlig stil.
– Vi jublet og drakk sjampanje og tenkte: Vi klarte det. Det var jo utenkelig å drømme om noe mer enn en nominasjon, sier Nartey hjemme i butikken i Bergen.
Det internasjonale motemagasinet GQ har allerede besøkt T Michael i butikken i Bergen for å finne ut mer om nyvinningen.
– Det har gått fra å være et kult prosjekt mellom meg og Y & Sons, til noe som er blitt en stille revolusjon der japanere takker meg for å gjøre kimonoen til noe de kan bruke til hverdags, sier Natley.
Neste uke drar T Michael til en av verdens viktigste klesmesser for herreklær, Pitti Uomo, i Firenze i Italia. Da skal resten av verden få se den nye «norske» kimonoen.