Hopp til innhold

Storstilt testing av skum for å fjerne trafikkfarlig ugress

Vegvesenet med ny metode for å få vekk uønskede planter langs hovedveiene. – Vi får mange spørrende blikk når vi gjør dette.

Vägarbete

E39 BLIR SKUMLAGT: Slik vil det ta seg ut på Stord fra i dag og utover sommeren.

Foto: Rickard Kilström

Fra i dag og ut sommeren skal nemlig veien skumlegges for å ta knekken på ugress langs vegkanten. Skummet som blir brukt er et miljøvennlig middel med navnet NCC Spuma.

Det blandes med vann med en temperatur på mellom 95 og 98 grader.

– Det nesten kokende vannet sammen med skummet dreper ugress ved å legge seg som et isolerende lag. Det sørger for at temperaturen i vannet blir værende lenger slik at varmen trenger helt ned i rotsystemet som til slutt tar knekken på ugresset, sier områdesjef i NCC, Joakim Johannesen.

Den høye temperaturen gjør at cellestrukturen i ugresset dør eller svekkes i løpet av få minutter. Også ugressfrøene mister evnen til å gro.

Ugress kan være trafikkfarlig

Ugress langs veien kan potensielt være en stor trafikkfare, da det kan hindre sikt og redusere avrenning av vann fra veien.

– Derfor ønsker vi å fjerne ugress som vokser tett inn mot veien, sier Vidar Tveiterås, byggeleder for Statens vegvesen.

Metoden har vært prøvd ut i liten skala før. I dag prøves det i større skala på E39 på Stord.

Sprøyting av veg

MILJØVENNLIG: Metoden omtales som et miljøvennlig alternativ sammenlignet med andre lignende

Foto: Kurt Inge Dale / NRK

Hundre prosent nedbrytbart

Ifølge NCC inneholder stoffet som brukes ingen giftige stoffer, bare varmt vann og skum fremstilt av plantesukker fra mais og kokos.

– Skummet er helt ufarlig. Det er biologisk nedbrytbart, og vil forsvinne i løpet av kort tid, forteller Tveiterås.

Andre metoder som gassbrenning og dampbehandling krever langt større mengder gass og olje i forhold til graden av bekjempelse. Derfor har metoden opptil 80 prosent lavere utslipp enn gassbrenning.

Det er ikke farlig å komme borti skummet.

– Likevel vil vi oppfordre trafikantene å rette seg etter skilting og de som jobber sine signal. Så lenge de gjør det, blir dette helt uproblematisk, sier Tveiterås.

Får en del spørsmål

Skumlegging mot ugress er blitt brukt i storskala i Danmark og Sverige, men er en relativt ny metode her i landet. For mange er dette helt nytt:

– Vi får en del spørrende blikk og flere lurer på hva som egentlig foregår. Dette er jo ganske nytt for folk flest og mange er nysgjerrige. Da er det jo stas å kunne fortelle at dette kanskje er den mest miljøvennlige og mest effektive metoden å fjerne ugress på, sier Joakim Johannesen.

Om metoden skal brukes videre, får vi svar på når sesongen er over, forteller Tveiterås.

– Skummet har blitt brukt i så liten skala i vårt fylke at vi starter på E39, og så gjør vi vurderinger ut fra kostnad og nytte.

Skum i vegkanten

DREPER: Skummet blir liggende i veikanten og tar sakte, men sikkert livet av ugresset.

Foto: Øystein Økter / NRK