Hopp til innhold

Ni år gammel brannstasjon til 300 millioner er ikke godkjent

NYGÅRDSTANGEN (NRK): Bergen hovedbrannstasjon har hatt midlertidig brukstillatelse i ni år. Nå må kommunen bruke millioner på å skifte vinduer.

Jarle Kvalvik ved Bergen hovedbrannstasjon

VURDERTE RETTSSAK: Direktøren for etat for utbygging i Bergen kommune, Jarle Kvalvik, sier de vurderte å gå til retten for å få arkitekten eller entreprenøren til å betale for nye vinduer på Bergen hovedbrannstasjon. Nå har kommunen bestemt seg på å ta kostnaden selv.

Foto: Christian Lura / NRK

Da Bergens nye hovedbrannstasjon sto ferdig i 2007, ble den tatt i bruk før byggherren Bergen kommune hadde fått ferdigattesten.

Prosjektet kostet 300 millioner kroner, men etter noen år viste det seg at ikke alt ved bygget var som det skulle.

– I 2010 eller 2011 ble et vindu knust. Da oppdaget vi at det ikke var sikkerhetsglass alle steder hvor det skulle være det, sier prosjektleder i Bergen kommunes utbyggingsetat, Einar Tønseth.

Stasjonen hadde da fortsatt kun midlertidig brukstillatelse. Og fordi vindusmangelen heller ikke ville gjøre det mulig å få godkjent ferdigattest på bygget, ble søknaden utsatt.

I stedet startet en lang drakamp mellom byggherren Bergen kommune, arkitekten Stein Halvorsen og generalentreprenøren Skanska Norge, om hvem som var ansvarlig for at totalt 62 vinduer mangler sikkerhetsglass.

Vurderte rettssak – tar kostnaden selv

Eiendomsetaten koblet inn kommuneadvokaten.

– Helt i starten var det tema at Skanska hadde gjort noe feil. Så mente kommunen at det var vi som var erstatningspliktige. Det begynte litt dramatisk, men roet seg ned, sier Stein Halvorsen i Stein Halvorsen Arkitekter AS.

Karl Eirik Stenevik i Kebo Glass, sier de utførte arbeidene etter beskrivelsen, og har ikke hørt om konflikten. Det sier regionsjef Jørgen Fjellstad i Skanska Norge til NRK at heller ikke han gjør.

Bergen kommune har nå bestemt seg for å ta kostnaden ved å skifte vinduene selv. Nye glass og arbeider vil beløpe seg til flere millioner kroner, som altså skal betales fra kommunekassen.

Kommunen har utlyst anbudskonkurranse på arbeidene, som vil foregå i vinter.

– En del av utskiftningen skal gjøres ved inngangspartier og på gateplan, der man kan risikere at folk skader seg hvis vinduene knuser, sier prosjektleder Einar Tønseth.

Bergen Hovedbrannstasjon

62 VINDUER ER FEIL: Bergen hovedbrannstasjon, som sto ferdig i 2007, mangler 62 sikkerhetsvinduer. Glassene vil alene koste over en million kroner, og arbeidene kommer i tillegg.

Foto: Christian Lura / NRK

Regner med godkjennelse ti år etter

Direktøren for etat for utbygging i Bergen kommune, Jarle Kvalvik, sier de sammen med kommuneadvokaten vurderte at det ikke var noe å hente i en rettssak om erstatningsansvar mot enten entreprenøren eller arkitekten.

– Det er ofte gråsoner i slike saker, ​og i byggebransjen har man en ordning hvor det legges begrenset ansvar på rådgiversiden. Ofte ender en opp med at det er byggherren som sitter med ansvaret, sier Kvalvik.

– Betyr det at det er Bergen kommune som byggherre som har ansvaret for feilen i denne saken?

– Nei, det behøver det absolutt ikke bety, sier Kvalvik.

Uansett skal den arkitektroste bygningen, som ble nominert til årets bygg i 2007, endelig få sin ferdigattest – ti år senere.

– Det blir søkt om ferdigattest etter at arbeidene er ferdige. Vi regner med det blir godkjent i løpet av 2017, sier Kvalvik.