Nå ser det ut til at det kanskje kan bli en slutt på det.
I likhet med andre fjerntog er Bergensbanen økonomisk belastende for Jernbaneverket og NSB, og den bør derfor nedlegges for å gi rom for et skikkelig jernbanenett i de deler av landet som betyr noe, nemlig på Østlandet. Det er rimelig at de der får et godt tilbud, slik at de lettere kan ta toget over svenskegrensen og delta i grensehandelen.
Den har ikke vi noe glede av likevel, enten vi har jernbane eller ikke, og ettersom vi i forhold til våre østlandske landsmenn befinner oss i periferien og ganske og aldeles frivillig har bosatt oss her, så får vi ta konsekvensene av det.
I tidligere tider var det ansett som attraktivt å reise i vårt eget land. Før Jernbanens tid gikk der båt rundt kysten, slik at vi kunne komme til hovedstaden. Det var riktignok enda flere som tok båt motsatt veg, for der gikk båtruter til for eksempel Amsterdam, Antwerpen og New York fra Bergen, og det var en begivenhet når der gikk og kom skip. Skolten var slike dager overfylt av folk.
Men så fikk vi altså Bergensbanen, for det var ansett som et samfunnsgode som myndighetene måtte bekoste at det var gode kommunikasjoner mellom nordmenn enten de bodde i sentrum eller i periferi. Det var forresten delte meninger om hva som var sentrum eller periferi tidligere.
Det var mange som mente – og for den saks skyld kanskje mener ennå – at Bergen burde være Norges egentlig sentrum og hovedstad. Det var her vi hadde den store kontakten med utlandet og fikk de sterkeste internasjonale impulsene. Kanskje det var derfor vi utviklet oss til "nokke for oss sjøl" som både østlendingene og vi selv ynder å kalle oss.
Nå er det mulig å fly over fjellet, men for å forhindre mest mulig av den trafikken har de nå både redusert antall flyavganger og økt prisene, slik at ikke hvem som helst kan dra til Oslo. Hva har vi for øvrig der å gjøre, når vi like raskt og like billig kan fly til utlandet, der vi fra før av har de beste forbindelsene.
Dessuten er det ikke lenger ansett som et samfunnsgode å ha gode kommunikasjoner. Nå er det en forretningside. Togtilbudet er for lengst delt opp i NSB og i Jernbaneverket som gjensidig beskylder hverandre for feil og for å bruke flest penger. Økonomien er heller ikke blitt særlig bedre av at de leier gård og grunn av hverandre.
Følgen er altså at Jernbaneverket vil ha mye mer penger for å ville bry seg med noe så ressurskrevende som å opprettholde traseen over vinterharde fjellstrekninger, slik at NSB kan sende tog den vegen. Hvis de slapp alt slikt, ville det bli mye mer penger til å ivareta Intercitytogene på Østlandet. NSB på sin side ville ha sluppet det tungvinte systemet med plassbilletter, slik at alt billettssalg kunne skje hos Narvesen. Det er penger å hente der også.
Vi – bergenserne - kunne få gleden av at Bergensbanen ikke lenger rekker fram til Oslo, og de andre vestlendingene kunne komme hit i stedet for å dra til Oslo. Bergenserne har alltid vært kjent for å ønske alle som kommer hit velkommen, selv dr.Wulfsberg fra Østlandet.