Hopp til innhold

Nær rørt til tårer av byggestart på E39

– Dette er min beste dag som politiker, sier Terje Søviknes, som kjempet med tårene da det var offisiell byggestart på nye E39 mellom Os og Bergen torsdag.

Statssekretær Tom Cato Karlsen (FrP) tar første spadetak i utbyggingen av E39 Rådal - Sveatjønn. Aplaus, jubel og high fives (!). pullup-plakater, spade i jorden.

HER GÅR DE I GANG: Statssekretær Tom Cato Karlsen tar spaden fatt for å markere byggestart for det store veiprosjektet mellom Os og Bergen.

Frp-ordføreren i Os kunne i dag stolt bevitne at hans store drøm nå er i ferd med å bli en realitet.

– Jeg kjente virkelig en klump i halsen nå, sa en tydelig beveget Søviknes til NRK.

Om seks år vil en ny firefelts motorvei mellom Os og Bergen stå klar, noe som vil halvere reisetiden mellom de to kommunene. Regjeringen har bevilget 3,4 milliarder kroner til prosjektet.

Tok første spadetaket

Det første spadetaket ble tatt torsdag morgen av statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp), med Søviknes, fylkesordfører Tom-Christer Nilsen (H), fung. bergensordfører Tor Woldseth (Frp), veisjef Helge Eidsnes og en representant fra entreprenøren Implenia som begeistrede tilskuere.

Markeringen fant sted i Fanavegen i Rådalen i Bergen.

Koster 6,2 milliarder

Utbyggingen av den totalt 18 kilometer lange strekningen starter ved Svegatjørn i Os kommune og fortsetter til Rådalen. Prosjektet er beregnet å koste 6,2 milliarder kroner. Den nye veien skal etter planen åpne i årsskiftet 2020/2021.

Prosjektet omfatter bygging av 16 kilometer med ny vei, der om lag 13 kilometer skal gå i tunnel. I tillegg skal tre kilometer av riksvei 580 gå i ny trasé, og fylkesveien i Lysefjorden skal få opprusting.

Veien blir dimensjonert for en fart opp til 110 km/t.

Nye E39 Os-Bergen

RASK VEI: Den nye firefelts motorveien mellom Os og Bergen kan få fartsgrenser helt opp til 110 km/t.

Foto: Statens Vegvesen