Hopp til innhold

Nå kommer bompengene – drosjenæringen truer med boikott

FLESLAND (NRK): Fra neste uke må taxiene betale for å hente passasjerer på Flesland og Sola. Drosjenæringen raser. – Vi har mest lyst til å knekke hele bommen, sier sjåfører.

Hamid Habibi, Masood Agid og Arif Mesbah taxisjåfører på Flesland

KAN BLI DYRERE FOR PASSASJERENE: Drosjeeierne får enten mindre inntjening, eller så må de belaste passasjerene for bompengene. Uansett er ordningen uheldig, mener næringen. Sjåførene (f.v.) Hamid Habibi, Masood Agid og Arif Mesbah vil helst fjerne hele bommen.

Foto: Christian Lura / NRK

Norgestaxi-sjåførene Hamid Habibi, Masood Agid og Arif Mesbah er mildt sagt oppgitte over Avinors nye Taxi Management System, som nå innføres på Flesland og Sola.

Etter lang tids krangling og motstand, er det nå bestemt at taxi-bompengene innføres fra mandag av.

Taxiene må vente i depot et stykke unna ankomstområdene, og «taxiverter» fra Avinors samarbeidspartner EuroPark tar imot passasjerene og tildeler turene.

Sjåførene må betale ti kroner for å hente passasjerer – en sum Avinor er åpne om at kan øke når prøveperioden er over i oktober.

– De sier det skal koste ti kroner, men så skal det stige. Det kan kanskje bli 90 kroner, som i Oslo, sier Mesbah.

– Vi har mest lyst å knekke hele bommen, sier han og de andre sjåførene NRK treffer.

Kan ikke utestenge sjåfører

Systemet har skapt furore både i drosjenæringen og blant lokalpolitikerne. Men etter å ha forhandlet med Norges Taxiforbund i månedsvis, og blitt tvunget til å utsette taxisystemet, starter det nå.

Egil Thompson, kommunikasjonsdirektør i Avinor

INNFØRER NY TAXIORDNING: Egil Thompson, konserndirektør for kommunikasjon og marked i Avinor.

Foto: Terje Haugnes / NRK

– Vi holder på å signere avtaler med Norges Taxiforbund, og planen er at dette skal være i gang i neste uke, sier Egil Thompson, konserndirektør for kommunikasjon og marked i Avinor.

For å få taxiforbundet med på avtalen, har Avinor blant annet fjernet det omstridte punktet om at EuroPark kan utestenge sjåfører.

– Det var et forslag vi, etter å ha snakket med næringen, fant ut at vi ikke trengte. Vi har tillit til at næringen håndhever dette selv.

Taxibommen på Flesland

KAN BLI DYRERE: To EuroPark-ansatte skal jobbe med systemet på hver flyplass. Ordningen skal evalueres etter prøveperioden. – Da vil vi se på prisen, og på alternative måter å gjøre dette på, sier Egil Thompson i Avinor.

Foto: Christian Lura / NRK

Oppfordrer til boikott

Ordningen debatteres heftig på Facebook-siden «Nei til Avinors gebyrlegging av taxi». I et innlegg oppfordrer daglig leder Robert Aasmul i Taxi 1 nå til boikott.

– Alle jeg snakker med er veldig samstemte: Dette er en ordning man ikke vil ha.

Aasmul sier taxiselskapene nå planlegger å be passasjerer bestille drosje på forhånd, slik at det regnes som «kontraktskjøring».

– Det har Avinor sagt at de vil tillate. Men vi kan jo ikke være sikre på at de ikke vil kjeppjage oss.

Jan Valeur, Robert Aasmul, Arve Halvorsen

FIKK STØTTE: Robert Aasmul i Taxi 1 (i midten) og Arve Halvorsen (t.h.) i Bergen Taxi og Norges Taxiforbund fikk støtte av byråkrater og politikere i fylkeskommunen da de ble invitert til dialogmøte om ordningen. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) mener den er uproblematisk, mens man lokalt mener Avinor ikke har myndighet til å ta styringen over drosjene.

Foto: Sølve Rydland / NRK

– Veldig vanskelig sak

Norges Taxiforbund er under hardt press fra både Avinor og drosjeselskapene. Nestleder Arve Halvorsen, som representerer forbundet i forhandlingene, og samtidig er styreleder i Bergen Taxi, har flere hensyn å ta.

– Dette er en veldig vanskelig sak, sier han.

Halvorsen sier det er usikkert hvor mange drosjeselskaper som vil gå med på ordningen.

Da Bergen Taxi hadde medlemsmøte denne uken, var Halvorsen til stede som styreleder.

– Drosjeeierne har en prinsipiell holdning om at man ikke skal betale for å hente passasjerer, sier Halvorsen.