– Vi ser at det er ledig kapasitet på linje 9. Nå vil vi søke om dispensasjon for å bruke maksibussene på andre ruter, sier fylkesordfører Tom-Christer Nilsen (H) til NRK.
Lavere behov enn antatt
Åsane står fremst i køen. Både linje 3 og 4 har svært mange passasjerer og behov for større kapasitet, mens behovet for avlastning for Bybanen mellom Bergen sentrum og det nye høyskolebygget ikke har vært så stort som først antatt.
– Derfor vil vi søke om dispensasjon for å bruke bussene på rutene til Åsane, sier Nilsen.
Fylkeskommunen har bestilt en gjennomgang av all kapasitetsutnyttelse av bussene i Hordaland, og Nilsen forteller at undersøkelsen vil føre til tilpasning av rutetilbudet.
Delfinansiert av EU
De to store biogassbussene på linje 9 er del av et internasjonalt utprøvingsprosjekt og er delfinansiert av EU og Transnova.
Begge bussene, som er bygget i Belgia, er nesten 24 meter lange med to ledd. I Malmö går det 15 tilsvarende busser.
Bussene skal nå snart til Belgia for en ombygging som vil gjøre bussene bedre egnet til å kjøre på glatt føre. Først i november er de tilbake på bergenske veier.