Fra klokken 16. torsdag lyste det nok en gang rødt på luftkvalitetsmåleren på Danmarks plass. To nye timer med NO2-målinger over grenseverdiene gjør at det til nå i 2016 har vært 18 timer med uakseptable verdier.
Dermed har Bergen brutt både nasjonale og europeiske miljøkrav. Det tillates ikke mer enn 17 timer med verdier over grenseverdiene i løpet av et år.
– At vi overskrider grensen allerede tre uker inn i det nye året er selvsagt alvorlig. Det har mye med værforholdene, men viser at vi må ta grep for å få ned luftforurensningen i Bergen. Liv og helse må komme først, sier klimabyråd Julie Andersland (V) til NRK.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har i dag invitert byrådsrepresentanter fra Bergen og Oslo til et møte i Samferdselsdepartementet 26. januar 2016 for å diskutere luftkvaliteten i landets to største byer.
Verste på seks år
Byrådet har fått kritikk for å ikke ha innført datokjøring denne uken. Bergensluften har ikke vært dårligere på seks år.
Torsdag ettermiddag viste luftmåleren på Danmarks plass fortsatt NO2-konsentrasjoner over de lovlige grensene.
Forskriften tillater ikke mer enn 17 timer med målinger over 200 mikrogram per kubikkmeter luft.
Det er første gang siden 2010 bryter reglene for antall enkeltmålinger. Med unntak av i 2011 og 2015 har Bergen imidlertidig brutt kravene til gjennomsnittsmålinger. Altså de jevne forurensingsverdiene året igjennom.
Får kritikk
I et intervju med NRK tidligere i dag refset Henning Warloe fra Høyre og Kerim Hestnes Nisancioglu fra SV byrådet for manglende initiativ og passivitet.
– Det ville vært naturlig å gå på en ny runde med datokjøring i starten av denne uken slik at vi kunne unngått flere av overskridelsene, sier Warloe.
– Byrådet skulle vært klare med dette. Vi må være i forkant og kan ikke vente til det lyser rødt på Danmarks plass før man iverksetter tiltak, sier Nisancioglu.
Kan bli mer datokjøring
Klimabyråd Julie Andersland svarer følgende:
– Vi arbeider med saker til bystyret med nye virkemidler som kan tas i bruk som akuttiltak, for eksempel høyere bompenger på dager med dårlig luft. Noe av det viktigste er permanente tiltak som reduksjon av biltrafikken, kollektivtiltak og utskifting av vedovner.
– Burde man innført datokjøring mandag, og kommer vi til å se mer av dette i ukene fremover?
– Datokjøring skal innføres når det meldes værforhold med høy forurensning i tre dager eller mer. Det har ikke vært tilfelle nå. De siste varslene sier lav fare med økt temperatur og nedbør de nærmeste dagene. Men datokjøring kan bli innført på nytt senere, sier Andersland.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ: