Hopp til innhold

Slik sparer du kjøretid til Flesland

I dag åpnet endelig Bergens nye ringveg. Den snur opp ned på trafikkhverdagen til tusenvis av bilister. Men kommer disse to taxisjåførene seg egentlig raskere til flyplassen? NRK har testet.

Taxitest

TESTET VEI: Terje Birkeland fra Taxi 1 og John Atle Almelid fra Bergen Taxi har testet om man kommer seg raskere til fra Bergen sentrum til Flesland med den nye tunnelen enn på den gamle veien. Resultatet kan du se i videoen.

Sjekk resultatet av taxisjåførenes veitest i videovinduet øverst!

Fem år etter at første del åpnet, mellom Dolvik og Sandeide, er andre del ferdig. Nå strekker Ringveg vest seg fra Dolvik til Liavatnet gjennom den nye Knappetunnelen.

Vegvesenet sier Knappetunnelen trolig er Norges sikreste vegtunnel. Og det har tatt sin tid å få alt det tekniske i tunnelen til å fungere. Derfor har også åpningen latt vente på seg.

25.000 biler i døgnet

Åpning av Knappetunnelen

ÅPNING: Fylkesordfører Anne Gine Hestetun klippet torsdag ettermiddag snoren for den nye Knappetunnelen.

Foto: Mariann Reikerås / NRK

Egentlig skulle tunnelen åpnet 5. oktober, men først i dag klokken 12.30 sto fylkesordfører Anne Gine Hestetun for den offisielle seremonien ved Liavatnet. I 15-tiden torsdag åpner tunnelen for vanlig trafikk i begge retninger.

Knappetunnelen er til sammen 7,2 kilometer lang. Sluttsummen for hele den ferdige ringveien er på 2,9 milliarder kroner for begge byggetrinn.

Bjørgeveien mot Fyllingsdalen, som i dag er en flaskehals, vil få redusert trafikken med 80-90 prosent i rushtiden. 25.000 biler er ventet å kjøre gjennom den nye Knappetunnelen daglig.

Terje Birkeland og John Atle Almelid

VEITEST: Testpanelet: Terje Birkeland fra Taxi 1 og John Atle Almelid fra Bergen Taxi.

Foto: Ole-André Lagmandokk / NRK

Hvilken vei er raskest?

Med den nye veien skal man også kunne kjøre raskere og enklere mellom Bergen sentrum og Flesland.

Men hvor mye raskere går det egentlig, om det går raskere i det hele tatt?

Vi bestemte oss for å teste den nye og den gamle veien like før den offisielle åpningen.

I testpanelet: Terje Birkeland fra Taxi 1 og John Atle Almelid fra Bergen Taxi.

Begge starter ved Strandkaiterminalen i Bergen sentrum.

Birkeland kjører Knappetunnelen, mens Almelid er henvist til «gamleveien», Fjøsangerveien via Danmarks plass.

– Dette er rett og slett en drøm

– Danmarks plass er fortsatt en stor flaskehals, sukker Almelid, når han har kommet seg på veien.

Hos Birkeland er stemningen bedre. Mye bedre.

– Dette er fantastisk. Ny asfalt, og bare fryd og gammen. Rett og slett deilig å kjøre på, sier Birkeland mens han glir gjennom den nye tunnelen.

– Det er rett og slett en drøm, altså. Her er det nok mange som kommer til å kjøre, vil jeg tro.

Terje Birkeland

FRYD OG GAMMEN: – Her er det nok mange som kommer til å kjøre, vil jeg tro, sier taxisjåfør og veitester Terje Birkeland.

Foto: NRK

Slik gikk det

Testen ble gjort utenom rushtrafikken, så reisetiden vil trolig bli lenger når det er mer trafikk.

– Det er mye trafikk mot Sotra og Askøy i rushet, og man kan møte køen før man kommer inn i den nye tunnelen, så det kan man bruke mye tid på.

Men hva ble resultatet utenom rushet?

Terje vant. Veien gjennom Knappetunnelen var ett minutt og 32 sekunder raskere enn å kjøre Fjøsangerveien.

Det tok 22 minutter og 40 sekunder å kjøre Fjøsangerveien til Flesland, mens det tok 21 minutter og 8 sekunder å kjøre Knappetunnelen.

SE VIDEO: Slik er det å kjøre gjennom Knappetunnelen.