Museum opprettet «falsk» Tinder-profil – brøt markedsføringsloven

Universitetsmuseet i Bergen opprettet en profil på Tinder for å lokke unge studenter til en vikingutstilling. Nå mener Forbrukertilsynet at de brøt markedsføringsloven.

Universitetsmuseet og dukke på Tinder-profil

Universitetsmuseet i Bergen chattet med over 200 personer gjennom en profil de opprettet på dating-appen Tinder. Profilen ble merket ytterligere, før de ble sparket ut av Tinder på grunn av falsk profil.

Foto: Montasje / UiB

Det var i våres at museet besluttet å opprette en profil på dating-appen Tinder.

Ifølge Universitetet i Bergens tidsskrift På Høyden var hensikten å lokke til seg flere unge besøkende.

I biografien til profilen beskrev de seg selv om en 24 år gammel utstillingsdukke ved navn Freya. Målet var å skape interesse rundt vikingutstillingen blant single studenter.

Brøt markedsføringsloven

Forbrukertilsynet mener dette skjedde i strid med markedsføringsloven.

– Det er stadig vanskeligere å nå forbrukerne. Dette gjør at mange aktører tar i bruk nye markedsføringsstrategier. Markedsføringsloven favner vidt. Her ser vi at Universitetsmuseet prøver å være kreativ og nå en ny gruppe. Da blir det markedsføring, sier nestleder Bente Øverli i Forbrukertilsynet.

Hun mener museet brøt paragraf tre i markedsføringsloven, som innebærer forbud mot skjult reklame.

Bruddet får ikke konsekvenser i form av en bot, opplyser Forbrukertilsynet til NRK.

Chattet med 200 personer

Gjennom profilen chattet museet med over 200 unge kvinner og menn, før profilen etter hvert ble stengt.

– Det hadde jeg regnet med, det er strengt tatt ikke lov med fiktive profiler. Poenget vårt var å se på måter å kommunisere med en gruppe vi vanligvis ikke treffer, sier webredaktør Camilla Ahamath for Universitetsmuseet, som selv styrte museets Tinder-profil.

For ordens skyld opplyste museet på profilen at Freya var en utstillingsdukke som var en del av utstillingen.

Til NRK forteller Ahamath at de merket den falske profilen ytterligere ved å skrive at den var fiktiv. Hun sier de skal undersøke saken videre.

– Med tanke på hvordan vi skal forholde oss til dette. Skal vi tolke Forbrukertilsynet så strengt, så er det meste vi legger ut på sosiale medier markedsføring. Vi vil bare at alle skal få vite om og dra nytte av all kunnskapen vårt museum innehar.