Mongstad oljeraffineri
1100 gjestearbeidere skal ha vedlikehold på anlegget, forteller informasjonssjef Kåre Ness.
- Hvis du tenker på bilen din, så må du ha den på service med jevne mellomrom. Det gjelder også for oljeraffineriet Mongstad.
Dyr service
Men oljeskift på bilen er litt billigere enn å sende et oljeraffineri på service. Omlag 280 millioner kroner regner Ness det vil koste.
I tillegg kommer produksjonstap på rundt 150 millioner kroner. Men det er allerede bakt inn i budsjettet fordi Statoil Mongstad må overhales med jevne mellomrom.
Åpnes 17. mai
Det er ni år siden sist hele det gigantiske anlegget ble stengt. 16. april er alle kraner skrudd igjen og blir ikke åpnet før til til søttende mai.
Selv om det er flere uker til det skal skje, så er Kåre Ness allerede smånervøs.
- ja, alle er litt spente i forkant, det må jeg innrømme.
Mye folk
Statoil Mongstad er klar til å ta imot 1100 danske, svenske, tyske og norske gjestearbeidere. Statoil har tatt over et helt hotell i tillegg til flytende hotell og brakkeleir.
- En tredel av arbeiderne er utlendinger. Det er ikke mulig å finne nok nordmenn til å gjøre jobben alene, sier Ness.
Gjestearbeiderne er mekanikere, rørleggere, murere, elektrikere, og fjellklatrere.
- Bruk pengene i regionen
Gjestearbeiderne vet ikke hva de har i vente. Reiselivsbransjen i regionen har planen klar - og lokke svensker, dansker og tyskere til å fiske, gå på museum og ta fergen til Fedje.
Først får de lønn fra Statoil, så gjør reiselivet alt de kan for å ta fra dem pengene.
- Hehe, ja, det ville vært veldig fint om de brukte noe av pengene de tjener på å gjøre seg kjent i området. Det ville vært helt topp, sier Ness.