Postens nye spesialtjeneste skulle sørge for at regningene fra Kvinnherad Energi kom trygt frem til kundene.
Den 12. mai ble en eske med tre tusen regninger verd 8 millioner kroner hentet av en ansatt på posten. Men i 12 dager var esken sporløst borte.
Dukket opp i Kristiansand
Kvinnherad Energi har kjøpt en spesialtjeneste av posten. Den går ut på at regningene blir laget i Dimmelsvik, lagt i en eske og hentet av posten sine ansatte. Regningene blir så fraktet til Bergen der de blir lagt i konvolutter og sendt til kundene.
Ifølge kildene som avisen Kvinnheringen har vært i kontakt med, ble esken lagt i postbilen som skulle til Bergen via Haugesund. 12 dager senere hadde ingen sett snurten av strømregningene.
- Det er ubegripelig at posten har rotet bort regningene, sier markedssjef i Kvinnherad Energi, Svein Bergseth til NRK mandag formiddag.
Senere på ettermiddag kunne Bergseth ringe tilbake med den glade meldingen om at regningene var dukket opp i Kristiansand.
- Regningene kommer til Bergen i løpet av natten og forhåpentligvis vil kundene få dem i postkassen onsdag, sier han.
Rotet før
Det er ikke første gang posten roter vekk forsendelser for Kvinnherad Energi. I oktober 2002 rotet posten bort flere tusen Måleravlesningskort for energiselskapet.
- Den gang ble det ikke reist erstatningskrav, men det kan det bli denne gangen, sier Bergseth.
Innrømmer dårlig rutiner
- Posten Norge vet foreløpig lite om hva som har skjedd, sier informasjonsansvarlig Merethe Jebsen.
Driftssjef for post Kvinnherad Knut Digranes, innrømmer at de har for dårlige rutiner på denne spesialtjenesten og sier de nå vil gjøre noe med dette.