Hopp til innhold

MF «Strand» kommer trolig aldri tilbake i trafikk etter brannen

Den 34 år gamle fergen har fraktet folk over vestlandsfjordene siden 80-tallet. Nå kan siste passasjer ha vært om bord.

MF Strand i brann på Rubbestadneset på Bømlo

KAN BLI KONDEMNERT ETTER BRANNEN: – Hadde fergen vært nyere, ville man vært villig til å bruke mer penger på å reparere den, sier Inge André Utåker, regionsjef i Norled.

Foto: Jon Bolstad / NRK

MF «Strand» ble bygget i Kristiansund i 1982, og ble så satt i trafikk i Rogaland. De siste årene har den vært i selskapet Norleds eie, og trafikkert Ranavik-Skjersholmane i Hordaland.

I høst lå den i dokk for reparasjoner på Bømlo, mens MF «Gloppen» ble satt inn som reserveferge på sambandet.

Nå tyder mye på at MF «Strand» har gjort sin siste innsats som passasjerferge.

– Det blir jo et økonomisk spørsmål; om det lønner seg å reparere den, og om forsikringsoppgjøret dekker bygging av et nytt fartøy eller ikke. Men det klart det har noe å si at det er en eldre båt. Hadde den vært nyere, ville man vært villig til å bruke mer penger på å reparere den, sier Inge André Utåker, regionsjef i Norled.

MF Strand på veg inn mot Ranavik

KAN BLI HUGGET OPP: MF «Strand», her på vei inn til Ranavik på Halsnøy i sommer, ble bygget i 1982 og oppgradert i 1996. Nå kan fergen være historie.

Foto: Oddgeir Øystese / NRK

Ekstreme temperaturer

Klokken 08.49 lørdag morgen kom meldingen om at MF «Strand» sto i brann på Rubbestadneset. En brannmann måtte sjekkes for lettere røykskader, og 423 personer måtte evakueres, men utover dette var det kun fergen det gikk utover.

Inge Andre Utåker

Inge Andre Utåker, regionsjef i Norled

Foto: Øyvind Sandnes / NRK

– Det var en ganske dramatisk og overraskende hendelse. Men vi er jo veldig glade for at det har gått bra med alt personell, sier Utåker.

20 timer gikk det fra brannen startet til den ble meldt slukket. De ekstreme temperaturene som oppsto, og de mange rommene i fergen, var mye av årsaken til at brannen fikk herje så lenge.

– Det var mange små hulrom, luker og ganger som det var problemer med å få tilgang til, fordi de har vært låst, eller fordi det har vært så vanvittig varmt, sa Eirik Minde, operatør ved 110-sentralen i Haugesund.

ferjebrann bømlo

STORE MANNSKAPER: Opp mot 40 brannmannskaper var i sving, og måtte kjempe i 20 timer for å stoppe brannen.

Foto: Jan Kåre Ness

Politiet skal om bord

Området rundt fergen er sperret av. Mandag får betjenter fra Stord lensmannskontor trolig slippe til om bord for å gjøre tekniske undersøkelser.

Ifølge brannvesenet startet brannen trolig i en av salongene.

– Det vi har sett utenfra, er at det har vært brann både i øvre og nedre salongområde, og også i trappeoppgangen mellom dem. Så tror vi at maskinrommet og broen er uskadd, men ingenting av dette er sikkert før vi har vært om bord og sett, sier Utåker.

Salongen på MF Strand

SALONGEN: Slik så salongen på MF «Strand» ut i sommer. Denne er trolig totalskadet i brannen.

Foto: Oddgeir Øystese / NRK

MF «Gloppen» fortsetter som reserveferge

Norled og forsikringsselskapet slipper om bord i fergen etter at politiet har gjort sine undersøkelser.

– Da starter vi vurderinger av tilstanden og hva vi eventuelt skal gjøre videre med båten, sier Utåker.

Først når de undersøkelsene er foretatt, kan Norled fatte en endelig beslutning om at fergen skal rehabiliteres eller kondemneres. Uansett vil MF «Gloppen» fortsette som reserveferge på Ranavik-Skjersholmane i overskuelig fremtid.