– Veien har ikke vært forandret på 60–70 år, men trafikken har bare økt. Det er merkelig at en så trafikkert vei ikke blir prioritert, sier Henny Aase.
Hun bor i Skålevik vest i Bergen, i nærheten av Esso sitt store drivstoffanlegg.
Fra dette anlegget fraktes rundt 90 prosent av all bensin og diesel som blir levert til bensinstasjonene i Hordaland.
Det betyr mellom 40 og 60 tankbiler til og fra anlegget hver eneste dag.
Tungtrafikken har økt ytterligere etter at Circle K startet å levere drivstoff fra sin nye leverandør i Skålevik.
Langs veien er det per i dag ingen fortau. Fartsgrensen på skoleveien er 50 kilometer i timen. Kjøkkelvik skole, ca én kilometer unna, har avdelinger på hver side av veien.
Naboer og sjåfører har tidligere selv dokumentert kaoset med bilder og video :
– Barn løper rett ut i veien
Til tider har trafikken vært så kaotisk at nabo Henny Aase nylig valgte å dele sin bekymring i et innlegg som har skapt stort engasjement på Facebook.
Langs veien ligger en badeplass som er hyppig brukt blant mange barn og unge.
– Jeg ser ofte barn som kommer løpende opp derfra og rett ut i veien. De kommer så raskt at du har ikke sjanse til å stoppe. Det er forferdelig å se på, sier Aase.
– Kvier seg for å kjøre
Daglig leder i Tuft Transport AS, Arvid Tuft, er talsmann for tankbilsjåførene. Han forteller at mange av dem kvier seg for å kjøre på veien.
– Sjåførene kjører gjerne litt fort for å komme seg ut, i håp om at de ikke skal møte noen. De er ikke begeistret for situasjonen, sier Tuft.
I juni 2016 fikk han Vegvesenet og Tide buss med på en befaring langs veien. Tre år senere har lite skjedd.
– Vi ønsker alle utbedringer av Skålevikveien velkommen, men vi må forholde oss til at Vegvesenet er ansvarlig myndighet, sier informasjonsdirektør Anne Fougner i Esso Norge.
Valhammer: – Kan ikke være slik
Byrådsleder Roger Valhammer (Ap), tidligere skolebyråd, er kjent med trafikkproblemene i Kjøkkelvik.
– Slik som dette kan det ikke være. Vi snakker om en skolevei der det ferdes mange barn og unge og som deler en skole i to. Trafikksikkerhet, liv og helse bør komme først når vi skal prioritere veiene våre, sier Valhammer.
I kommunens trafikksikkerhetsplan for 2017-2021 er fylkesvei 193 prioritert som en av veiene i bydelen der det planlegges nye sikkerhetstiltak.
Valhammer legger til at det er en generell utfordring at mange av fylkesveiene i Hordaland lider av underfinansiering.
– Det er klart at å lage en helt ny vei vil både ta mange år og bli dyrt. Men man burde laget flere snuplasser, flere fortau og helst en undergang, sier Valhammer.
Ikke satt av midler
Statens vegvesen bekrefter overfor NRK at det ikke er prioritert å sette av midler til en utbedring av veien i inneværende år.
– Vi vil se på tiltak for å bedre situasjonen for fotgjengere og myke trafikanter. Mer langsiktige tiltak, som møteplass eller utvidelse av kjørebredden, ligger noe lenger frem i tid, sier Mats Korneliussen hos Statens vegvesen.
Strakstiltakene Vegvesenet vurderer, er å redusere fartsgrensen og sette opp skilt med parkering forbudt.
– Vi tar bekymringene seriøst og vil følge dette opp på en god måte.