Hopp til innhold

Maria (10) er prøvekanin for fremtidens skole

Kladdebøkene kastes vekk. I fremtiden skal alle elever i landet jobbe digitalt. På Sotra har noen elever tjuvstartet.

Maria

LÆRER MED DIGITALE VERKTØY: Maria Iversen (10) og resten av femte klasse ved Knappskog skole i Hordaland har kastet ut kladdebøkene og jobber no kun med nettbrett i klasserommet.

Foto: NRK

– Det er mange som tror at vi bare driver med spill på PC-ene, men vi gjør ikke det! Vi jobber, forsikrer 10 år gamle Maria Iversen.

Hun går i femteklasse ved Knappskog skole på Sotra utenfor Bergen. Her har hun og medelevene kastet kladdebøkene. Resten av tiden på barneskolen skal de bare jobbe digitalt.

Da NRK er på besøk jobber klassen med et framtidsscenario for hjembygden sin. Ved hjelp av arkitekttegninger, tegner og gjenskaper elevene skolen sin på hver sitt nettbrett.

Oppgaven gjør at de får jobbe både med matte, engelsk, geografi, sosiologi, og norsk i samme slengen.

Inn med nettbrettene

I samarbeid med flere lokale bedrifter utvikler skolen arbeidsmetoder som næringslivet mener at disse 10-åringene trenger når de skal ut i jobb.

– Dette handler om å ruste elevene våre til hva de vil møte i arbeidslivet i fremtiden, sier rektor Odd-Erik Kjeldstad ved Knappskog skule.

De tradisjonelle kladdebøkene er byttet ut med moderne nettbrett med tastatur. Nettbrettene støtter også bruk av digitale penn. Da kan elevene kladde, skrive og tegne, og elevenes håndskrift utvikles videre.

Elev bruker digital penn på nettbrett

Eleven skriver ut et regnestykke med digital penn på et nettbrett.

Foto: Arne Frank Solheim / NRK

Guttene mer med

Foreldrene forteller om barn som springer hjem for å gjøre lekser. Spesielt guttene er blitt mer ivrige når alt skolearbeidet foregår digitalt.

– Når vi jobber på denne måten kommer guttene med på en helt annen måte enn de gjorde før, sier Kjeldstad.

Også innvandrerbarn lærer seg norsk mye raskere.

– Tanken er jo også å kunne gi disse elevene en mulighet til å kunne lære seg språket vårt raskere samtidig som vi ruster dem opp til å møte det digitale samfunnet, forklarer Kjeldstad.

Odd-Erik Kjeldstad, rektor Knappskog skole

Odd-Erik Kjeldstad er rektor ved Knappskog skole.

Foto: Arne Frank Solheim / NRK

Ikke alle er overbevist

Utviklingssjef June Breivik i LearningLab ved Handelshøyskolen BI har god erfaring med læring og bruk av ny teknologi. Hun forstår godt at elevene omfavner de digitale læremetodene.

– Og barna er nødt til å lære. Samfunnet er heldigitalt og vi bruket nettet til det aller meste. Skolen kan ikke være en boble som er utenfor resten av samfunnet. Det blir forventet av barna at de kan elementære digitale verktøy når de er ferdig på skolen og skal videre inn i arbeidslivet, sier Breivik.

Men ikke alle lar seg overbevise av nettbrettets inntog i skolen. En tysk hjerneforsker har tidligere uttalt til NRK at det må bli mindre, og ikke mer informasjonsteknologi i skolen.