Bergen kommune og Os kommune er enig med fylkeskommunen og vegvesenet om en finansieringsplan, og byggestart blir trolig i 2008.
Dette er den tenkte traseen for den firefelts motorveien mellom Os og Bergen. Illustarsjon: Statens Vegvesen.
Bompenger utgjør halvparten av finansieringen, sier ordfører i Os, Terje Søviknes.
Ikke helt fornøyd
I 15 år må osinger regne med å betale bompenger for å finansiere de nye stamvegen mellom Os og Bergen.
Totalt vil veien koste 1,9 mrd. Håpet er at staten skal dekke halvparten, men da må de resterende 950 millionene betales av bilistene. Byrådsleder i Bergen, Monica Mæland (H), tror dette er den beste løsningen, selv om hun ikke er 100 prosent fornøyd.
- Selvsagt er vi ikke det. Men dette er den eneste måten vi kan få det til i den nærmeste framtid – og da mener jeg de neste ti årene. Veien i dag er ikke holdbar i det hele tatt.
Ingen alternativer
Men for å lage en god nok europavei, må altså bilistene betale. Det var både Monica Mæland, ordfører i Os, Terje Søviknes (Frp), og fylkesordfører Torill Selsvoll Nyborg (KrF)enig om.
Dette til tross for at de tre representerer partier som har profilert seg på å være negativ til bompenger. Nå går de i stedet inn for at en vanlig bilist skal betale 19 kroner hver vei for å kjøre gjennom bompengeringen.
Fylkesordfører Torilll Selsvoll Nyborg innrømmer at det ikke er bra, men ser ikke noe annet alternativ.
- Vanligvis skal det ikke være bompenger på stamvegprosjekt. Men midlene er veldig redusert, og det er ulempen med vår negative satsing på stamveier i landet.
- Er det sånn nå at bompenger nærmest har blitt regelen heller enn unntaket?
- Ja, dessverre. Og det er vi litt irritert på etter hvert. For taket er snart nådd når det gjelder bompenger i Hordaland.
Under en halvtime
Hvis politikerne får det som de vil, starter byggingen i 2008. Veien skal gå i tunnel gjennom Fanafjellet, og når den står ferdig vil reisetiden Bergen - Os være kortet ned til under en halvtime. Traseen til den firefelts motorveien går mellom Svegatjørn og Rådalen.
Prosjektet ligger inne i den nasjonale transportplanen. Dermed tror ikke byrådslederen i Bergen at det blir noe problem å få de 950 millionene som de trenger fra staten. Hun regner med å se en fiks ferdig vei i 2011.
- Nå er vi enig i kommunene, vi er enig i fylkestinget, vi er enig i Vestlandsrådet, og da tror jeg også vi skal klare å bli enige med Stortinget, sier Mæland til NRK Hordaland.