Lysbakken om fergeproblemene: – En komplett skandale

BERGEN (NRK): Et av Norges mest trafikkerte fergesamband er preget av innstilte avganger og tekniske problemer. SV-leder Audun Lysbakken mener samferdselsministeren må ta ansvar for kaoset.

Bastø II ved Sandvikvåg fergekai

MOTORSTANS: Reservefergen «Bastø II» har hatt store problemer. For det første kan den ikke seile i høy nok fart til å holde rutetidene. 3. februar fikk den motorstans på Bjørnafjorden med 102 passasjerer om bord.

Foto: Jon Bolstad / NRK

Problemene på fergestrekningen Halhjem-Sandvikvåg på E39 har ballet på seg etter nyttår.

1. januar 2019 tok selskapet Torghatten Nord over driften på det som er Norges tredje mest trafikkerte fergesamband. Fra første stund har sambandet vært preget av innstilte avganger, teknisk feil, og ferger som ikke er ferdig produsert.

Rederiet har fått mye kritikk, og for de reisende har strekningen vært uforutsigbar.

SV-leder Audun Lysbakken kom lørdag med kritikk av samferdselsministerens håndtering av rotet på fergesambandet. Det skjedde under partiets årsmøte i Bergen lørdag.

LES OGSÅ: Vegvesenet tar ikke ansvar for fergekaos

Må tas på alvor

– Samferdselsministeren må komme på banen nå. Han bør legge press på rederiet, og sørge for at dette ikke fortsetter, sier Lysbakken.

SV-lederen sier samferdselsministeren må ta på alvor at dette er en livsnerve på Vestlandet, og at dagens situasjon ikke er holdbar for de reisene.

– Det er en komplett skandale at folk i Sunnhordland ikke vet om fergene går, og det er regjeringen som har ansvaret, sa han.

Lysbakken mener også det burde vært sjekket grundigere om fergene faktisk var klare til drift, og at det burde vært gjort mer for å skape forutsigbarhet for de reisende.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) har ikke besvart NRKs henvendelser.

Audun Lysbakken (SV)

KRITIKK: SV-leder mener samferdselsministeren må komme på banen i forbindelse med fergekaoset på sambandet Halhjem-Sandvikvåg på E39.

Foto: Stian Sørum Røkenes / NRK

Burde vært ulovlig

Lysbakken kritiserer anbudsrunden, og mener det burde være ulovlig å vekte pris så mye som det har blitt gjort her.

– Man ønsker å gjøre det billigst mulig, men det må også være et tydelig kvalitetskrav. Pris var vektet 80 prosent, miljø bare 20. Lavest mulig pris kan ikke være eneste kriterium for hvem som får drive en av livsnervene på Vestlandet.

SV-lederen mener kaoset som har vært siden Torghatten Nord overtok driften fra 1. januar 2019 kunne vært unngått.

– Det er anbudskaos som skaper fergekaos, sa han fra talerstolen.