Sikkerheten i 30 tunneler i tolv europeiske land er profesjonelt undersøkt og vurdert i årets tunneltest. To av tunnelene er norske, det er Løvstakken på riksvei 540 i Bergen og Nordkapp-tunnelen under Magerøysundet på E 69 i Finnmark. I denne undersøkelsen havner Løvstakk-tunnelen på 27. plass.
Mangelfull tunnel
Tunnelen blir karakterisert som svært dårlig og mangelfull. Blant annet har tunnellen bare rømningsfortau på èn side, den mangler videoovervåkning, nødlys eller merking av rømningsveier, automatisk brannalarm, tilgang på vann eller brannhydranter, og det er ingen regelmessig redningsøvelse.
Middels risikonivå
På plussiden trekkes det frem at tunnelen har nødstopplommer hver 600 meter, det er lite frakt av farlig gods, overvåking av hastighet og avstand mellom kjøretøyene, det er plassert ut brannslukkingsapparater, i tillegg til et godt utstyrt brannvesen. Konklusjonen i sikkerhetsundersøkelsen slår fast at risikoen for ulykker er vurdert som middels.
Fakta om Løvstakktunnelen
-Ettløpstunnel, 2045 m lang bygget i 1968.
-Fartsgrense 60 km/t
-Gjennomsnittlig årsdøgntrafikk 18 300 kjøretøyer
-Andel tunge kjøretøyer 6,1%
-Registrert 8 nødstopp, 10 ulykker og 1 brann i 2001
-Liten regulær transport av farlig gods
Nord-kapp-tunnelen i Finnmark, som også er med i undersøkelsen, blir karakterisert som tilfredsstillende.