NRK Meny
Normal

Lokker velgerne med vafler og blomkål

KLEPPESTØ (NRK): Vafler er en klassiker for å kapre nye velgere, men i år har partiene nye lokkemidler på lur. Møt den ekte politiske grasrota i valgteltene.

Terje Søviknes steker valg-vafler

Valglogo

Os-ordfører Terje Søviknes serverer vafler med Frp-logo. Samtidig deler Askøy Senterparti ut blomkål og sukkererter for å lokke potensielle velgere.

Anne Hilleren håper grøntfôret skal sikre henne nok stemmer til å bli øyens nye ordfører.

– Velkommen til standen vår! 99 prosent er positive, og de blir ekstra glade når de får hjemmelaget mat og friske, norske matvarer, sier Hilleren til NRK.

I dag sender NRK sin siste av fem valgsendinger fra Hordaland, med åtte debatter fra Nordhordland: Modalen, Radøy, Austrheim, Meland, Lindås, Masfjorden, Fedje og en regionsdebatt for hele Nordhordland.

Blomkål til velgerne

GRØNT ALTERNATIV: Senterpartiets ordførerkandidat på Askøy, Anne Hilleren, serverer blomkål og andre grønne godsaker til Celine Mallesvik (16) fra Askøy videregående skole.

Foto: Eivind A. Pettersen / NRK

Både sunt og usunt

Vi befinner oss utenfor NRKs valgferge, som i løpet av elleve dager besøker fem havner i Hordaland. På Kleppestø kai på Askøy møtte grasrota i partiene opp for å skape liv – og skaffe velgere.

På bordet har Senterpartiet prinsessekringle både med og uten nøtter, med tanke på allergikere, og gulrotkake, blomkål, erter og rips plukket i hagen.

– Og så må vi ha litt usunt og litt kos, som drops og ballonger!

Ordførerkandidaten innrømmer at Sp ikke har store sjansen for å kuppe ordførerkjedet i år, men at tilbakemeldingene hun får fra publikum er «kjempegode og gir ekstra energi til å stå på videre».

Laster kart, vennligst vent...

FERGEN ER HER: Akkurat nå befinner NRKs valgferge seg her. Fredag 4. september avsluttes turneen på Knarvik.

Fyr i teltet

I naboteltet på Kleppestø kai treffer vi to unge karer kledd i røde T-skjorter. Stian Davies er styremedlem i Askøy Arbeiderparti, mens Benjamin Jakobsen er leder for Askøy AUF. Begge står som kandidater på den lokale valglisten.

Ap driver valgkamp på Kleppestø

AP-KARER: (Fra v.) Stian Davies, styremedlem i Askøy Ap og Benjamin Jakobsen, leder for Askøy AUF kjører valgkamp på Kleppestø kai. Begge står som kandidater på den lokale valglisten.

Foto: Eivind A. Pettersen / NRK

– Nå som vi ser at folk vil ha et skifte er det enda morsommere å dele ut kaffe og snakke med velgere. Vi får mange smil og positive tilbakemeldinger. Det gjør det lett å dra i gang valgkamp!

– Hva blir viktig for Ap på Askøy i denne valgkampen?

– Mange ting! For oss er det viktig å få frem at dette er et retningsvalg. Vi ønsker flere inntekter til kommunen som vi kan bruke på velferd. Nå må folk velge mellom skattekutt eller velferd, sier Davies.

– Hvordan skal dere klare å engasjere ungdommen?

– Vi må legge til at Askøy Ap har fire ungdommer på listen, og er ett av partiene som har flest. Vi jobber for å bygge ut elevrådene på skolene, og for at ungdommens kommunestyre skal få mer innflytelse, sier Jakobsen.

Valgvafler på Kleppestø

VAFFELSJEF: Elin Veivåg (til v.) serverer nystekte vafler til sultne skoleelever på valgstand-besøk på Kleppestø.

Foto: Eivind A. Pettersen / NRK

– Vil bygge alle ti

Rosalind Fosse fra Hauglandshella er gruppeleder for Askøy Frp. I det blå teltet er det kaffe og vafler det går i.

Kollega Elin Veivåg fyrer opp det samme vaffeljernet som Os-ordfører Terje Søviknes trakterte før helgen. Den er standard utstyr i partiets valgkampbil.

– Dette er artig og vi treffer mye folk. Det politiske engasjementet på Askøy er ganske stort, sier tredjekandidaten som har sittet i kommunestyret i tolv år, og åtte år i fylkestinget.

– De viktigste sakene for oss blir veibygging, eiendomsskatt og skoleutbygging. Vi har ti veiprosjekter i en pakke, og ønsker å bygge alle ti!

God stemning og høyt engasjement, ikke minst blant ungdommen, da NRKs valgferge besøkte Kleppestø.

Siste video

Programleder: Mariann Reikerås
Programleder: Mariann Reikerås
Det aller første julemarkedet i Bergen er en suksess. Den første uken det har vært åpent har tusenvis av mennesker vært innom.