Hopp til innhold

Lokførerne frykter tragiske hendelser i påsken

NSBs lokførere ser skispor som krysser toglinjen, og er redde for å kjøre på folk i sporet. – Togene kommer fort, og de kommer stille, advarer Jernbaneverket.

Finse stasjon

LIVSFARLIG: Dette bildet tatt på Finse stasjon viser lokførernes verste mareritt.

Foto: Jernbaneverket

– Lokførerne våre ønsker at vi skal gå ut med en beskjed til folk nå når påsken setter inn for alvor. De ser at flere og flere er ute på ski langs sporet, og ser også skispor som krysser jernbanesporet på steder det ikke er tillatt. De er redde for at det kan skje alvorlige hendelser, sier kommunikasjonsrådgiver i NSB, Gina Scholtz.

Som følge av lokførernes bekymring går NSB nå ut med en sterk oppfordring til folk om kun å bruke de sikrede planovergangene.

– De ber om at folk må være så snille å tenke seg om. Togene er tunge, kjører fort, og har lang bremselengde. Selv om man kjenner togrutene til NSB og finner tidspunkt man tror det er trygt å krysse jernbanen, kan det være forsinkelser. Det kan også komme godstog og arbeidstog, påpeker Scholtz.

SE VIDEO: Slik opplever lokførerne faren:

Togførernes verste mareritt

Reportasje fra 18. februar.

– Strengt forbudt og livsfarlig

Jernbaneverket sier problemet gjentar seg hver eneste vinter. Ofotbanen er blant dem som er utsatt, men problemet er spesielt stort i høyfjellet langs Bergensbanen, forteller pressevakt Harry Korslund.

– Vi har hatt episoder der folk har blitt påkjørt både av vanlige tog og våre snøryddere. Det er for det første strengt forbudt å ferdes i sporet, og for det andre er det forbundet med livsfare, sier han.

LES OGSÅ: Lokfører kjørte på og drepte person

Snøen kamuflerer lyden

Om vinteren er det to momenter som gjør det spesielt risikabelt både å ferdes langs og krysse sporet.

– Snøen er med på å kamuflere lyden fra toget, og hvis det blåser litt i tillegg er det nesten umulig å høre det. I tillegg blir brøytekantene høye, noe som kan gjøre det vanskelig å komme seg ut av sporet hvis du først har havnet der, sier Korslund.

NRK fortalte i fjor om faren for nærkontakt med kontaktledningene, som fører 15.000 volt.

– Snøkantene langs Bergensbanen bygger seg voldsomt opp, og kommer nesten i høyde med kontaktledningen. Ved kontakt med dem, går det dessverre ofte riktig ille. Så det beste er å holde god avstand, sier Korslund.

LES OGSÅ: Risikerer livet for å stå på ski i togsporet