Hopp til innhold

Lokalbefolkningen lei: – Flaksen avgjør om du kommer frem i tide

Lange køer på riksvei 13 gjennom Hardanger er et stort problem om sommeren. Nå skal Vegvesenet dirigere trafikken manuelt.

Kø riksvei 13

TRANGT: Riksvei 13 mellom Bu og Kinsarvik i Hardanger blir en skikkelig flaskehals om sommeren.

Foto: Tale Hauso / NRK

– Nå kommer vi ikke lenger, her kommer det til å bli enda mer kork, sukker Randi Elisabeth Oppedal.

Hun kjører riksvei 13 mellom Bu og Kinsarvik i Hardanger. Her er det ofte full stopp i trafikken på sommeren.

Nå er det en turistbuss og en lastebil som står mot hverandre på en av de mange flaskehalsene. Begge lurer på hvem som må rygge for å gi den andre plass til å passere.

Randi Elisabeth Oppedal ved riksvei 13

FRUSTERT: Randi Elisabeht Oppedal ser ikke frem til en ny sommer med kork på riksvei 13 i Hardanger.

Foto: Tale Hauso / NRK

Sommertrøbbel

Lange køer er et daglig problemer om sommeren. Men selv om sesongen så vidt har startet, er trafikkproblemene i gang for fullt.

Oppedal bor på Tveisme, og reiser frem og tilbake på strekningen hver dag.

– Allerede en uke i mai ble jeg stående i kø mange timer på en uke. Da tenkte jeg; herregud, hvordan skal denne sommeren bli. Da kommer det mange turister som ikke kjenner veiene, og da blir det kø, sier Oppedal.

Mer trafikk enn tidligere

Frustrasjonen deler hun med bussjåfør Kjell Rune Fyllingsli, som kjører rutebuss på strekningen hver dag.

– Det er flaksen som avgjør om du kommer frem til dit du skal i tide. Møter man noen på de smaleste partiene, blir det vanskelig. Det er mange som ikke er vant til å rygge på veier som dette, sier Fyllingsli.

Trafikken har økt de siste årene, særlig fordi det har kommet flere turister til området. I år er det ventet enda flere.

Trafkkork på riksveg 13

Skal dirigere manuelt

I mange år har det blitt lovet tiltak for å bedre situasjonen på strekningen, men lite har skjedd.

– Foreløpig har ikke denne veien nådd frem i Nasjonal transportplan. Derfor må vi finne andre gode løsninger, sier seksjonssjef Carl-Erik Nielsen i Statens vegvesen.

Vegvesenet har derfor blitt enige med Ullensvang herad om å teste ut om trafikkdirigering kan være til hjelp for trafikken. Testperioden skal vare i to uker.

– Dette er en løsning vi må prøve ut, før vi ser om det er noe vi skal føre videre. Det er uvanlig å bruke menneskelige ressurser til dette over tid, men vi ser på det og vurderer effekten etter prøveperioden, sier Nielsen.