– Jeg kom syklende nedover her og hadde det litt travelt. Samtidig kom det en syklist oppover, så jeg la meg inn til høyre. Da kom det plutselig en person ut fra et av husene. Jeg hadde ingen mulighet til å stoppe eller svinge unna, forteller tolv år gamle Linus Høisæter.
Hovedinnfartsåren til Bergen
Sykkelturen til skolen i Sandviken endte med knall, fall og legebesøk for den unge bergenseren da han kjørte ned bakken fra NHH mot Gamle Bergen.
Nå gruer han seg daglig til turen langs sterkt trafikkerte E39, hvor gående og syklende deler en smal vei mellom veikanten og støyskjermeren som står foran bolighusene like ved.
Dette er hovedinnfartsåren fra nord i «Sykkelbyen Bergen», slik byen presenterte seg før, under og etter Sykkel-VM i 2017.
– Lureri å si at Bergen er sykkelby
Mammaen til Linus, som selv er ivrig syklist, er alt annet enn imponert over satsingen.
– Det er lureri å si at Bergen er en sykkelby. Dette er farlig. De som oppfordrer oss til å sykle til jobben og skolen må gjøre noe for å utbedre slike veier, sier Tane Høisæter.
Linus selv hadde svært gjerne sett at den trafikkerte sykkelveien ble oppgradert til den standarden som er i sentrum.
– Inne i «by'n» er det veldig bra, med egne felt og trafikklys. Det hadde vært fint om vi hadde like bra sykkelvei her ute, sier tolvåringen.
Vegvesenet: – Forstår utryggheten
Selv om det er Bergen kommune som står bak prosjektet «Sykkelbyen Bergen», er det Statens vegvesen som har ansvaret for sykkelveien langs E39 i Sandviken.
Senioringeniør Frode Aarland i Vegvesenet sier strekningen ikke regnes som spesielt farlig for syklister, men uttrykker forståelse for at det kan være ubehagelig å sykle der.
– Jeg forstår at de kan føle seg litt utrygge akkurat der, sier Aarland.
Lover befaring og vurderer tiltak
Vegvesenet har ikke konkrete planer for å utbedre sykkelveien, men sier det vil bli en befaring på strekningen for å se om det er mulig å gjøre noen enkle strakstiltak som kan bedre sikkerheten.
– Tydeligere oppmerking kan være et aktuelt tiltak, sier Aarland.
Større tiltak er det ikke rom for før utbyggingen av Bybanen mot nord, opplyser senioringeniøren.
Får støtte av sykkelsjefen
Sykkelsjef Einar Grieg i Bergen kommune er enig i at strekningen i Sandviken ikke holder mål. Han lover at kommunen vil gå i dialog med Vegvesenet om mulige tiltak på stedet, og nevner konkret merking av utgangene i støyskjermen som en mulighet.
– Vi ønsker at barn og unge skal kunne sykle til skolen. Da må de ha trygge forhold, sier sykkelsjefen.