Denne gang er temaet «på elv og innsjø».
Mens kystfolket har hatt sin båtkultur, har også folk som har levd langs elver og vann utviklet sine båter.
Dette er også båter som har fått sin spesielle utforming ut fra bruken og det landskapet de skal fungere i.
Vi blir med Dag Lindebjerg og Jon Ole Andersen på rotur gjennom båthistorien på Finnmarksvidda.
250 kilometer i skinnbåt
Jon Ole har interessert seg for den samiske båthistorien, og har bygget en samisk steinalderbåt, som han mener samene rodde fra Karasjok til Tanafjorden. Båten er laget av skinn.
I programmet prøver Lindebjerg og Andersen å gjøre det som Jan Ole mener samene gjorde – i et forsøk på å bevise at det var mulig. Distansen er 250 kilometer.
På veien blir de med på stengselsfiske etter laks med dagens elvebåter på Tanaelven. Disse båtene er stort sett bygget i båtbyggeriet i Utjok.
Eksingedalen og Jotunheimen
I programmet skal vi også til Eksingedalen på Vestlandet for å frakte sauer over elven i de lokale «ferjene», og vi skal oppleve båthistorien i Jotunheimen.
I Bygdin driver man fremdeles fiske med de typiske båtene fra båtbyggeriet på Beitostølen, og her går den eldste passasjerbåten i området i sin daglige rute mellom Bygdin og Eidsbugarden, 1000 meter over havet.