Kollektivselskapene skal samtidig kunne trekke fra 24 prosent moms på innkjøp.
Viseadministrerende direktør i bergensselskapet Gaia, Geir Olav Mandt, tror ikke momsreformen vil få så mye å si.
- Vår beregning viser at for Gaia Trafikk vil dette ha liten betydning.
Ikke billigere billetter
Men selv om Gaia får trekke fra 24 prosent moms på innkjøp, så vil ikke selskapet umiddelbart senke prisene.
- Sånn det ser ut per i dag, så virker det ikke slik. Kostnadsnivået vårt er slik at det fradraget vi får, det oppveies omtrent av de seks prosentene på billetten. Det betyr at vi går i null, forteller Mandt.
Monica Mæland, Bergen Høyre, er glad for regjeringens kollektivsatsing
Gulrot til storbyene
Momsreformen er ikke den eneste nyskapingen i et budsjett der satsing på kollektivtrafikk er et hovedområde. Blant annet kan Bergen få flere millioner kroner til kollektivtrafikken gjennom en belønningsordning. Hvor mange penger man får, avhenger av hvor flink byen er til å styrke kollektivtransporten og dempe personbilveksten.
Bergen konkurrerer med de andre storbyene om en pott på 100 millioner kroner, og påtroppende byrådsleder, Høyres Monica Mæland, sier dette er en gulrot.
- Jeg er veldig glad for at regjeringen satser offensivt på kollektivtrafikk i storbyene, hvor utfordringene er størst. I Bergen har vi en spesiell utfordring fordi andelen kollektivreisende går ned, noe som er stikk i strid med tendensen i resten av Europa. Det er klart det er viktig å få en gulrot for å prøve å snu trenden.
Bergensere dårlige kollektivreisende
- Hva vil dere gjøre?
- Nå er det slik at vi utarbeider et plattformdokument som vi skal offentliggjøre i slutten av uka, og der vil vi selvsagt gå inn på kollektivtrafikk som et viktig satsingsområde. Vi vil være opptatte av én ting; å raskt få flere til å reise kollektivt. Da må vi vurdere hva som må til for å få bergenserne til å kjøre kollektivt.
Se forslag til statsbudsjett på www.statsbudsjett.no