Hopp til innhold

Her kommer det flere enn det er plass til

Så mange besøkte Trolltunga at det var 20 minutts ventetid bare for å ta bilder. I tillegg måtte biler med turister som hadde kjørt langveis fra snu.

Denne helgen var det opp mot 1000 besøkende på den populære turistattraksjonen i Tyssedal i Odda.

Det kom kolossalt med folk.

Jostein Soldal, Opplev Odda

Det har vært knallvær på Vestlandet og i Sør-Norge denne uken, og Hordaland har vært en av de varmeste plassene i landet. Det skapte køtilstander for å ta bilde på det kjente utsiktspunktet, turister i biler ble bedt om å snu og folk sto i stampe på fjellet.

– Det var 400–500 personer, om ikke flere, både lørdag og søndag. Det var 20 minutts kø for å komme ned på Trolltunga, sier Jostein Soldal i Opplev Odda til Hardanger Folkeblad.

– God tone i køen

Turen opp til stedet tar alene godt over fire timer. At turistene i tillegg må vente i kø for å ta bilder på tuppen av Trolltunga, skaper likevel ikke noe dårlig stemning eller køkultur, ifølge Soldal.

Jostein Soldal

STOR PÅGANG: Jostein Soldal i Opplev Odda ønsker seg enda flere til Trolltunga, selv om kapasiteten nærmest er sprengt.

Foto: Egil Torheim / NRK

– Det er ikke noe problem i vær som dette og det virker som det er en god tone mellom folk.

Mange kjører frem til parkeringsplassen i Skjeggedal for å gå opp til utsiktspunktet. Men i helgen måtte mange rett og slett snu. 150 biler ble det om kjøre ned igjen fra parkeringsområdet fordi det ikke var plass.

– Vi hadde varslet overnattingsplassene om at vi rådet folk om å ta buss eller taxi for å få mindre trykk, men det kom kolossalt med folk, sier Soldal.

Ikke plass nok

Den store pågangen gir ikke bare gledelig nytt. Den viser også at kapasiteten for turistmålet er sprengt.

Mange som ble bedt om å snu i helgen, måtte ta taxi opp igjen. Det skapte blandede reaksjoner, da mange hadde kjørt langt for å komme opp til Trolltunga.

I fjor skrev NRK at man drømmer om å trekke 1000.000 turister årlig til Trolltunga. Kommunen innrømmer at noe må gjøres, og at de ikke har klart å ta unna den store veksten Odda har hatt som turistmål.

– Det har vært en massiv markedsføring av Trolltunga, og sånn sett har verken kommunen eller reiselivsaktørene vært god nok på planlegging. Vi hadde ventet mer eller mindre kaotiske tilstander, og det er en tøff utfordring å legge til rette for alle som vil inn i området, sier rådgiver Rolf Bøen i Odda kommune til avisen.