Hopp til innhold

Kunne overstyrt automatikk

Sikkerhets-automatikk i maskinen gjorde at MS "Server" mistet motorkraft og drev på grunn. Under sjøforklaringen i dag kom det fram at denne automatikken kunne vært overstyrt.

Det var maskinsjef Ninos Evangelos som opplyste om dette.

Men nød-overstyringen ble ikke brukt, i frykt for å ødelegge maskinen.

Under sjøforklaringen kom det frem at MS "Server" fikk manøvreringsproblemer etter at propellen begynte å slå opp av vannet.

Årsaken til dette var grov sjø og manglende ballast.

En sikkerhetsanordning gjorde at motorkraften da ble halvert. Bølgene fortsatte og automatikken slo stadig inn. Kapteinen mistet dermed kontroll over skipet. Maskinsjef Evangelos fikk en rekke spørsmål om dette.

Redd for å ødelegge maskinen

Evangelos fortalte at det i maskinrommet fantes en "teoretisk mulighet" for å overstyre sikkerhets-automatikken.

Men maskinsjefen ville ikke bruke denne muligheten, selv i en nødsituasjon.

- Faren for at maskinen blir ødelagt er svært stor, sa han.

Finnes på de fleste skip

Eksperter NRK har vært i kontakt med, forteller at slik "nødoverstyring" finnes på de fleste skip. Mannskapet på "Server" kunne tatt den i bruk og kjørt motoren hardere.

Dermed hadde mulighetene også vært større for at de hadde kunnet komme seg bort fra land og unngått havari.