Tirsdag ble det klart at to av de største busselskapene på vestlandet vil slå seg sammen.
Flere kommunepolitikere på vestlandet stiller seg nå kritisk til samarbeidet.
Taper mer enn de vinner
Trass i en bedre koordingering av rutetilbudet i Bergen kan busspassasjerene tape mer enn de vinner med et stort vestnorsk busselskap, mener Frode Steen, førsteamanuensis ved Handelshøgskolen.
- De må risikere å betale mer for bussbilletter dersom vi mister anbudskonkurranse, sier Steen.
Fusjon annonsert på pressekonferanse. Foto: NRK.
Gaia og HSD har samlet et mål om å være suverene i anbudskonkurransene på vestlandet, og dette uroer økonomen.
- Nå de blir veldig store og dominerende får de en del ekstra fordeler, og da blir det vanskelig for andre aktører å komme inn og konkurrere i markedet, sier Steen.
- Vi risikerer å få høyere priser på tjenestene.
Men HSD og Gaia sier sammenslåingen er eneste middel i den økende internasjonale konkurransen.
Kommunen frykter bussmonopol
Bergen kommune er hovedaksjonær i Gaia med 43% av aksjene.
Først tirsdag fikk byrådsleder Monica Mæland vite om HSD og Gaias fusjonsplaner, og hun frykter et rent bussmonopol.
- Vi vil ha et bedre og billigere tilbud for busspassasjene, og det tror vi ikke denne tilnærmede monopolsituasjonen vil føre til i bergensregionen.
- Vi er litt overrasket over at vi som hovedaksjonær i Gaia ikke ble tatt med på råd før dette skjedde, sier Mæland.
Os kommune er også medeier i Gaia Trafikk.
Os-ordfører Terje Søviknes er like bekymret for sammenslåingen.
- Sett fra kundenes ståsted, er dette neppe noen gunstig løsning, sier Søviknes.
- Dyrt å reise kollektivt
- I dag er det dyrt å reise kollektivt, særlig hvis du bor utenfor byen. Det ønsker vi å gjøre noe med, men da trenger vi konkurranse, sier Monica Mæland.
Både Bergen og Os skal nå behandle eventulle salg av sine Gaia-aksjer.
I utgangspunktet er begge kommunene positive til salg.