– Problemet er at vi kan møte opp 70 redningspersonell på jernbanestasjonen, og så risikerer vi å bli stående og vente en eller to timer på en lokfører, sier David Skjerven.
Dermed peker han direkte på Jernbaneverket og deres beredskap med tog og lokførere i krisesituasjoner. Skjerven mener beredskapen ikke er tilfredsstillende når det er uvisst om det finnes lokførere klare til å frakte bergingsmannskapene til fjells.
– Ingen er klare til å gå av på høyfjellet
Brannsjefen mener hjelpen kan være farlig langt unna når passasjertog må evakueres høyt til fjells, slik som i juni 2011. Da berget 250 passasjerer seg ut av det brennende toget.
– Det er det som har vært ankepunktet hele tiden, at de som sitter på et passasjertog er kledd for å gå av på Voss eller i Oslo. Det er ingen som er kledd til å gå av i drittvær på høyfjellet, sier han.
Jernbaneverket mener de har gjort et viktige forbedringer etter brannen på Hallingskeid for fire år siden.
– Jernbaneverket har skaffet en lukket vogn til Voss, tilrettelagt for å transportere personell på Bergensbanen. Vognen har også plass for en del utstyr. I tillegg har vi lagt bedre til rette for å skaffe trekkraft til redningstog, skriver kommunikasjonssjef i Jernbaneverket Område Vest, Inge Hjertaas i en e-post til NRK.
– Gjenstår å se om vi rekker frem
Utover dette vil han ikke kommentere beredskapen, så lenge rettssaken etter brannen på Hallingskeid pågår fremdeles.
Skjerven er enig i at Jernbaneverket har gjort noe, men mener det fremdeles er store mangler i beredskapen.
– Det som gjenstår nå er å se om systemet fungerer når hendelser skjer, og om vi kan komme folk på høyfjellet til unnsetning tidsnok.
– Hva er tidsnok?
– Det er at vi kommer slik at vi kan berge det som skal berges, i alle fall mennesker, sier han.