Krever E16-satsing fra regjeringen – slakter bompengepartiet

– Vi må være klinkende klare på at prosjektet verken skal utsettes eller avlives, sier byrådslederen i Bergen.

Ras ved Bolstad på E16

RASUTSATT STREKNING: Forrige uke gikk det to ras på E16 mellom Bergen og Voss. Flere politikere mener nå at en oppgradering av veien ikke kan vente.

Foto: Statens vegvesen

NRK retter: I en tidligere versjon av denne saken skrev vi at Folkeaksjonen Nei til mer bompenger Vestland ønsker å «skrote» en rekke veiprosjekter. Det korrekte er at konsekvensen av deres politikk om å stanse alle bompengefinansierte prosjekter, er at flere planlagte veiprosjekter vil måtte utsettes.

De siste 30 årene har flere titalls personer omkommet på E16 mellom Bergen og Voss, og veien ble i fjor kåret til «Norges verste veg» i en uoffisiell kåring i NRK. Etter planen skal veien oppgraderes for rundt 11 milliarder kroner, 3,4 av dem bompenger.

Men dersom Folkeaksjonen Nei til mer bompenger (FNB) i Vestland får viljen sin, må dette og andre veiprosjekter skrotes.

De ønsker nemlig full stans i alle planlagte veiprosjekter som skal bompengefinansieres, inntil dagens bompengegjeld er betalt ned. I praksis vil det bety at viktige veiprosjekter i Vestland må droppes.

– Må prioritere liv og helse

– På den ene siden er jeg rystet, men samtidig ikke overrasket. Det er dette som er konsekvensene av å stemme på bompengepartiet; da kanselleres alle prosjektene på Vestlandet, sier byrådsleder i Bergen, Roger Valhammer (Ap).

Etter de to rasene på E16 i forrige uke tok Valhammer kontakt med NRK og fortalte at han vil kreve at regjeringen prioriterer veiprosjektet først i landet.

– Vi må være klinkende klare på at det verken skal utsettes eller avlives, det skal fremskyndes. Jeg forventer at regjeringen prioriterer dette i budsjettet sitt. Det er bare et under at ikke flere liv har gått tapt, og vi har ingen tid å miste.

Roger Valhammer

KREVER FØRSTEPRIORITET: Byrådsleder i Bergen, Roger Valhammer (Ap), krever at regjeringen prioriterer oppgradering av E16.

Foto: NRK

– På tide med en hestekur

I valgprogrammet til Folkeaksjonen Nei til mer bompenger (FNB) i Vestland er første punkt på listen at de vil «Stogge alle bompengefinansierte tiltak, inkludert Hordfast».

Førstekandidat Knut Inge Andersen fortalte til NRK at de mener det er på tide staten går på en «avvenningskur».

– For å gjenvinne kontrollen er det ingen annen vei enn å ta en hestekur. Det er å si nei til alt, og vente på at bompengegjelden kommer under kontroll, sa han til NRK.

I Nasjonal transportplan (NTP) 2019-2029 er det en rekke store planlagte veiprosjekter i Vestland. Flere av disse skal bompengefinansieres.

De største er E39 Horfast, rasutsatte E16 mellom Arna og Stanghelle, E134 ved Røldal og Sotrasambandet.

FNB er imot Hordfast, men mener at både Sotrasambandet og E16 er så viktige at staten bør fullfinansiere dem.

Men med et stortingsflertall som ikke er i nærheten av å ville gjennomføre et slikt løft, er konsekvensen at veiprosjektene må droppes, dersom de ikke delfinansieres av bompenger.

– Dette vil jo si at bilistene går glipp av sårt tiltrengte veier?

– Ja, det kan skje, så lenge staten insisterer på å bruke bompenger som virkemiddel, sa Andersen til NRK.

Tror fremskynding blir vanskelig

Også flere andre partier reagerer sterkt på at FNB Vestland ønsker å si nei til alle veiprosjekter for å gjenvinne kontrollen over bompengegjelden.

– En ny E16 kan ikke skrotes. Det er uakseptabelt å fortsette med den veien vi har i dag, sier fylkesordførerkandidat for Vestland Høyre, Silja Ekeland Bjørkly.

Hun forventer at prosjektet starter opp som planlagt i 2022.

– Vi ønsker at prosjektet skal starte opp så fort som mulig. Vi tror ikke at det er mulig å fremskynde det, men dersom det er det, så er det ingenting som ville gledet oss mer.

Silja Ekeland Bjørkly for Høgre i Hordaland fylkesting

TROR IKKE PROSJEKTET KAN FREMSKYNDES: Fylkesordførerkandidat for Vestland Høyre, Silja Ekeland Bjørkly, tror ikke regjeringen vil fremskynde oppgraderingen av E16.

Foto: Sølve Rydland / NRK

Ordfører i Voss, Hans Erik Ringkjøb (Ap), er enig i at det haster å oppgradere veien.

– Folk kjører med hjertet i halsen, og det er ikke slik en hovedinfrastruktur i landet vårt skal være. Diskusjonen om ja eller nei til bompenger må få gå sin gang, men det blir veldig farlig om den fører til at viktige veiprosjekter stopper opp.

Ras Bolstad E16

TO RAS FORRIGE UKE: På E16 var 19 personer innesperret da det gikk ras på begge sider av tunnelen natt til torsdag i forrige uke.

Foto: Statens vegvesen

– Livsviktig

– Mener de virkelig at Norges farligste vei ikke skal utbedres fordi de er imot bompenger? Rassikringsprosjektene våre er livsviktige å prioritere. Bokstavelig talt, sier MDG sin førstekandidat ved fylkesvalget, Natalia Golis.

Førstekandidaten til Vestland SV, Marthe Hammer, er enig i at bompenger ikke kan stoppe oppgraderingen.

– Denne veien er så viktig at det ikke er bompengene som er det viktigste. Her er det trygghet og fare for liv og helse som må være viktigst.