NRK Meny
Normal

Krever bybane inn i Sotra-planene

Flertallet av fylkespolitikerne krever at Bergen og Fjell tar bybane-planene med i planleggingen av nytt sotrasamband. – Meningsløst, tordner tidligere fylkesordfører.

Sotrabrua

MÅ ERSTATTES: Kapasiteten på dagens Sotrabru er sprengt. I 2022 skal ny firefelts bro stå ferdig.

Foto: Helge Sunde / Samfoto

Det nye Sotrasambandet, en 9,4 km lang strekning mellom Kolltveit i Fjell og Storavatnet i Bergen, skal stå ferdig i 2022.

Prosjektet innebærer ny firefelts Sotrabro med 600 meters spenn, flere nye tunneler, samt sykkelvei og fortau.

– Går baklengs inn i fremtiden

Men tilrettelegging for bybane er ikked med i planene. Regionveisjef Helge Eidsnes har tidligere sagt at det ville koste 1,3 milliarder kroner ekstra å ta bybaneutbygging med i reguleringsplanen.

Nå krever flertallet i fylkesutvalget de to berørte kommunene om å ta hensyn til fremtidig skinnegående trafikk i reguleringsarbeidet.

– Det er viktig for at vi ikke skal gå baklengs inn i fremtiden. Vi kan ikke basere oss på at folk skal kjøre bil inn og ut av Bergen. Vi må tilrettelegge for skinnegående transport nå når vi har sjansen, sier SVs Aud Karin Oen, som kjempet gjennom forslaget.

Aud Karin Oen og Anne Gine Hestetun

STILLER KRAV: SVs Aud Karin Oen og fylkesordfører Anne Gine Hestetun (Ap). MDG og KrF sikret flertall for Oens krav.

Foto: Anders Ekanger / NRK

– Flere år ekstra med køer

Tom-Christer Nilsen

RASER: Tom-Christer Nilsen mener det er uholdbart å utsette Sotrasambandet ytterligere.

Foto: Simen Sundfjord Otterlei / NRK

Tidligere fylkesordfører Tom-Christer Nilsen fra opposisjonspartiet Høyre mener kravet er meningsløst og viser til at en eventuell bybane til Sotra ligger svært langt frem i tid.

– Hvis kommunene tar konsekvensen av dette kravet, vil det innebære en utsettelse av det nye Sotrasambandet. For de reisende betyr det lenger tid i kø, lenger tid med store utslipp og lenger tid til vi kan få prioritert bussene, sier Nilsen til NRK.

– Hvorfor bør en ikke planlegge for skinnegående transport når en bygger et samband for fremtiden?

– Fordi det er så lenge til det skal realiseres at mange av forutsetningene uansett vil være endret på det tidspunktet, sier Nilsen.

Veiprosjektet skal etter planen koste rundt ni milliarder kroner. Staten betaler to av de ni milliardene, mens resten etter planen skal finansieres av bompenger.

Siste video

Onsdag 16. august begynte flyttingen av den store flytedokken fra Laksevåg til Ågotnes.
Programleder: Mariann Reikerås