- Rederiet hadde en betydelig frihet med hensyn til opplæring av mannskapet på hurtigbåtene, men det var frihet på eget ansvar, prosederte aktor, statsadvokat Eirik Stolt-Nielsen, i Gulating lagmannsrett tirsdag.
Stolt-Nielsen mener Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap (HSD) ikke tok ansvaret alvorlig nok.
- Det har vært opp til den enkelte av mannskapet å gi beskjed om opplæringen var tilstrekkelig. Dette skulle vært sjekket ut, noe det ikke ble, påpekte Stolt-Nielsen.
Innrømmer kritikkverdig regelverk
Aktor mener både kaptein Sverre Johan Hagland og rederiet må ta ansvaret for at hurtigbåten "Sleipner" forliste utenfor Haugesund for snart fire år siden. 16 mennesker omkom. Aktor ba derfor lagmannsretten idømme selskapet fire millioner kroner i foretaksstraff.
I sin prosedyre innrømmet aktor at Sjøfartsdirektoratets regelverk er kritikkverdig. Rederiet skal levere en plan for opplæringen til direktoratet, men det er i stor grad opp til rederiet selv å avgjøre hvordan planen skal følges opp.
- Det er frihet på eget ansvar, men rederiet har ikke fulgt opp ansvaret sitt og dette har de gjort bevisst, mener aktor.
Risikofylt transportmiddel
HSD ble sammen med kaptein Hagland frifunnet i Sunnhordland tingrett i fjor. Aktor har lagt ned samme påstand i ankesaken som i tingretten, seks måneder betinget fengsel for Hagland og fire millioner i bot for rederiet.
- Hurtigbåttrafikk er i utgangspunktet risikofylt. Derfor må ulykkesforebyggende arbeid styrkes, understreket Stolt-Nielsen.
"Sleipner" hadde bare vært i drift i noen få måneder da den grunnstøtte 26. november 1999. Rederiet hadde da en midlertidig driftstillatelse fra Sjøfartsdirektoratet. Dette mener rederiet innebar at de hadde seks måneder på å få alt på plass i forhold til drift av hurtigbåten.
- HSD hadde kunnskap om regelverket, men overså dette fordi de hadde en midlertidig tillatelse, avsluttet Stolt-Nielsen, og mener det dreier seg om en rettsvillfarelse.
Han viste også til at Jernbaneverket ble ilagt en foretaksbot på ti millioner kroner etter Åstad-ulykken.
Tirsdag ettermiddag starter Haglands forsvarer, advokat Per Magne Strandborg, sin prosedyre.