Hopp til innhold

Koseprater på nødkanalen

Mange som kjøper VHF til båten bruker den til koseprat. Det truer tryggheten på sjøen.

VHF

De som overvåker VHF-signalene opplever at nød og kallekanalen, kanal 16, blir brukt som sosial møteplass.

Foto: NRK

- Feil bruk av VHF'en kan forstyrre nødtrafikk, og lage problemer i en redningssituasjon, forteller leder i Telenor Maritim Radio, Ånund Hektorson.

Det kan bli mye kaos på VHF-sambandet i sommer. Rundt 10.000 norske båtførere har ikke godkjente båtradioer.

- Ta ansvar

Årsaken er at båter oftere bytter eier, og at flere kjøper seg radio i utlandet.

En båtfører skal etter loven ta sertifikat og få konsesjon før en VHF er registrert og godkjent.

- Har du et apparat ombord, har du selv et ansvar for at det er registrert, og at du har sertifikat til å bruke det, sier Hektorson.

Sender falske nødmeldinger

De som overvåker VHF-signalene opplever at nød og kallekanalen, kanal 16, stadig oftere blir brukt som sosial møteplass av folk som ikke kan reglene for bruk av båtradio.

- For oss er problemet i første rekke at folk leker med radioen, og skaffer oss unødvendig arbeid, sier kommunikasjonssjef i Redningsselskapet, Ingvar Johnsen.

Skal du ut på båttur? Sjekk været på Yr.no