Kommune-robot klarer ikke svare på enkle spørsmål

Kommunenes virtuelle robot skal svare på spørsmål og spare penger. Men «Kari» er langt fra ferdig utlært.

Boost AI

IKKE UTLÆRT: Kommune-Kari kan ikke svare én av ti ganger. De gangene hun kan svare, er det ikke alltid hun svarer på det man faktisk spør om.

Foto: Boost AI

– Hvem er byråd for finans, innovasjon og eiendom i Bergen?

Spørsmålet stilles skriftlig til roboten «Kari», den ferskeste medarbeideren i flere norske kommuner.

Innføringen av roboten har som mål at innbyggerne skal slippe telefonkø og få raskere og bedre service. Men ennå har roboten mye å lære.

«Fra Wikipedia: Hvem var Jason Bourne (orig.tittel: The Bourne Identity) er en film fra 2002, basert på boken ved samme navn av Robert Ludlum», er svaret fra roboten på spørsmålet.

– Hun har vært på opplæring i sommer. Vi skal være tålmodige, smiler finansbyråd Dag Inge Ulstein (KrF) i Bergen.

Kommunekari

FORSTÅR IKKE: En av ti ganger Kommune-Kari får spørsmål, klarer hun ikke å besvare dem.

Foto: Skjermdump

Kan spare store summer

Roboten dukker opp på nettsidene til de kommunen som har tatt henne i bruk. Dermed kan innbyggerne få svar på ting de lurer på, uten å måtte ringe, sende e-post eller søke opp informasjonen selv.

Slik sparer alle tid, og kommunen sparer også penger.

– Noe som kan ta tid å få svar på i telefonen, kan hun gi svar på med en gang. For eksempel pris på SFO-plass. Hadde vi klart å flytte ti prosent av innbyggernes spørsmål over til Kommune-Kari, så kan vi spare store summer, sier Ulstein.

Han har troen på at roboten skal bli svært behjelpelig med tiden. Både med innbyggernes spørsmål, og kommunens økonomi.

Mangler svar hver tiende gang

Sandefjord kommune var den første som innførte serviceroboten. Informasjonssjef Eivinnn Ueland sier de er fornøyde med tjenesten, men at de enda har noe å gå på.

– Vi har ukentlig ca. 10.000 besøkende på våre sider. Det er bare 300 av disse som benytter seg av roboten.

Også i denne kommunen opplever de at roboten ikke klarer å svare på alt.

– Statistikken viser at hun ofte svarer feil, sier Ueland.

Dag Inge Ulstein

HAR TROEN: Finansbyråd Dag Inge Ulstein har troen på at Kommune-Kari vil videreutvikles, slik at hun vil kunne bli mer behjelpelig med tiden.

Foto: Siri Løken / NRK

– Krever at sidene er oppdatert

Forbrukerrådet tester jevnlig kommunen i hvor flinke de er til å kommunisere med innbyggerne sine. Fagdirektør Anne Kristin Vie sier roboten kan være et nyttig bidrag.

– Det er bra at kommunen er fremoverlent og ønsker å ta i bruk ny teknologi. Det er vanskelig å finne frem på kommunens nettsider, og hvis «Kommune-Kari» kan gjøre det lettere for innbyggerne å finne frem til nøkkelinformasjon, er det bra.

Hun er likevel klar på at man som ansatt i kommunen og som innbygger ikke må satse alt på at hun kan gi riktige svar.

– Det er kommunens nettsider hun vender seg til for å svare på spørsmålene. Derfor er man avhengig at man jobber med å få til relevant og viktig informasjon også på nettsidene, sier hun.