Fregatten KNM Helge Ingstad har ligget i Hjeltefjorden i Hordaland etter at den kolliderte med oljetankeren Sola TS torsdag 8. november.
Tidligere i februar uttalte Forsvaret at hevingen kan begynne når været tillater det. For å starte selve hevingen av fregatten kreves det akseptable værforhold i fem-seks sammenhengende dager, opplyser Forsvaret.
Bergingsarbeidet kan ikke pågå ved dersom bølgene er over en halv meter høye eller vinden blåser ti meter i sekundet.
- Les også: Krigsskipet mot oljetankeren
Seks dager stabilt vær er sjelden
Været i området rundt Hjeltefjorden er skiftende. Lokalkjente sier at man på få timer kan oppleve både sludd, regn, vind, snø og sol. Dermed blir det vanskelig å starte hevingen før påske, tror meteorolog Roar Hansen i StormGeo, som har brukt de siste dagene på å analysere værstatistikk for området de siste 15 årene.
– Historisk sett har det hendt at vi har opplevd seks dager med stabilt vær på disse tider, men det hører til sjeldenhetene. Vi er heldige om hevingen kan starte før påske, sier meteorolog Hansen til Teknisk Ukeblad.
«Atlanterhavsdønninger»
Hansen jobber sju dager i uken med å analysere og gi rapporter om været. Han er særlig bekymret for dønninger.
– Den kanskje aller største utfordringen er såkalte langperiodiske dønninger. De har sin opprinnelse i Atlanterhavet, beveger seg inn i Nordsjøen og inn i Hjeltefjorden. Det er bare under spesielle forhold at det går dønninger helt inn i fjorden, men det er viktig å finne ut av nøyaktig hvor utsatt området er, sier han.
5. februar var regningen for å berge fregatten på 500 millioner kroner.