Etter salget av Hurtigrutens søster, lastes passasjerkatamaranene MS Fjordkongen og MS Fjordronningen denne helgen om bord på tungløftskipet MS Gloria i Bergen Havn.
Først skal katamaranene sikres med stropper, før den heftige løftejobben starter.
De to katamaranene ble bygget for å gå i Norge, men nå blir de solgt til Korea.
Størst i Norge
Det er Arnfinn Seim som styrer operasjonen, han mener det er på høy tid at skipene nå blir flyttet.
– Det er veldig godt at de endelig kommer i bruk igjen. De er rett og slett for fine til å stå ubrukt, forteller Seim.
De to katamaranene er de største passasjerkatamaranene som noen gang har vært i drift i Norge. MS Gloria skal losse dem i den koreanske havnebyen Busan i sommer.
– De fineste vi har
Dette er andre gang MS Gloria laster katamaraner i Bergen. Tungløftsrederiet SAL Heavylift som eier fartøyet, har lang erfaring med denne type last.
– Vi har faktisk gjort dette mer enn 100 ganger før rundt om i hele verden. Men denne gangen er det litt spesielt, for disse er jo egentlig bygget for å gå i Norge. Dessuten er dette de største og fineste vi har, sier Seim.
Planen er å laste MS Fjordkongen på fredag ettermiddag og deretter MS Fjordronningen lørdag ettermiddag. MS Gloria vil ligge til kai på Bontelabo og skal benytte skipets egne kraner til å laste katamaranene på dekk.