Hopp til innhold

Ny E 16 kan spare samfunnet for 1,2 milliarder kroner årlig

Dødsveien mellom Bergen og Voss koster både liv og penger. – Vi må ha ny vei , sier samfunnsøkonom Christer Tonheim i NAF.

Video Slik er det å kjøra E16 frå Trengereid til Voss

OPPLEV VEIEN: Slik er det å kjøre E16 fra Trengereid til Voss

Bilistorganisasjonen har gjort beregninger som viser at en ny og forbedret vei vil gi innsparinger på 1,2 milliarder kroner hvert år i transportkostnader. I tillegg kommer innsparinger på en forventet nedgang i møteulykker.

LES OGSÅ: Dødsvegen E16 har kostet milliarder | Har rykket ut til 100 ulykker

– En halvtime kortere kjøretid vil også spare bilistene for store summer, sier Tonheim til NRK.no.

– Totalt snakker vi om en besparelse for trafikantene på mellom 40 og 60 milliarder kroner i løpet av 30 år, sier han.

Lys på ulykkesstedet

MANGE DØDSULYKKER: Stearinlys på stedet hvor skipsreder Atle Jebsen omkom i 2009.

Foto: Christian Kråkenes/NRK

Firefeltsvei til Trengereid

Per i dag tar kjøreturen mellom Bergen og Voss halvannen time, så sant du holder fartsgrensene, unngår kø og ikke havner bak en sinke. Ny vei er beregnet å korte ned reisetiden med minst 30 minutter.

– Det beste ville være firefelts vei fra Bergen i tunnel til Arna og videre til Trengereid. Derfra til Voss ville det være bedre med trefeltsvei vei mellom Trengereid og Voss, for å spare utbyggingskostnader, sier Tonheim.

Totalt 54 personer har mistet livet på E16 i Hordaland siden den nye innfartsåren til Bergen sto ferdig i 1991. 46 av disse har omkommet bare mellom Bergen og Voss, og 2011 har med sine syv dødsfall vært det verste året i ulykkesstatistikken.
21 tiltak til 21,2 millioner.

En av dem som har omkommet på E 16, er skipsreder Atle Jebsen. Les det sterke intervjueet med kona Arnhild Jebsen , som mener det må gjøres betydelig arbeid med veien for å gjøre den sikrere.

Tiltak til 21 millioner

I forrige uke presenterte Statens Vegvesen og samferdelsiminster Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) en tiltakspakke med en kostnadsramme på 21 millioner kroner for å få ned ulykkestallet.

Dette er noen av tiltakene:

  • Kalking av tunnelvegger.
  • Fartskontroller på gjennomsnittsfart på enkelte strekninger.
  • Stopplommer for trailere og store kjøretøy.
  • Fysisk fartsregulering, ved å lage såkalte rumlefelt. Rumlefelt er endringer i veidekket som skaper støy og dermed reduserer farten.
  • Fresing av kantlinjer i kjørebanen.
  • Elektroniske fartstavler.
  • Skilting på farlige og ulykkesutsatte deler av veien.
  • Redusert fart noen steder.
  • Kampanjer og informasjonsskilt.
  • Bedre vintervedlikehold, med mer sand, forsøk på å bruke kostemaskin, og vinterinformasjon om glatte veier på flere språk.

Ordfører: – Tiden er moden

Iril Schau Johansen og Hans Erik Ringkjøp

VIL KJEMPE: Ordfører på Voss, Hans Erik Ringkjøp (Ap)

Samferdselsdepartementet har så langt ikke prioritert hovedveien mellom Bergen og Oslo høyt. En av forklaringene fra departementshold er at lokale politikere langs strekningen har vært mer opptatt av andre veier.

Voss-ordfører Hans Erik Ringkjøp (Ap) mener tiltakene som ble presentert av Statens Vegvesen og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) i forrige uke ikke er nok. Nå maner han til kamp for å få utbedret veien snarest mulig.

– Om vi ikke har vært opptatt av E 16 før, er tiden moden for å være det nå. Nå må vi holde oppe trykket, slik at vi får fortgang i planleggingen og byggingen av ny vei, sier Rinkjøp til NRK.no.

Se hvor dødsulykkene har skjedd:

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.