Bilistorganisasjonen har gjort beregninger som viser at en ny og forbedret vei vil gi innsparinger på 1,2 milliarder kroner hvert år i transportkostnader. I tillegg kommer innsparinger på en forventet nedgang i møteulykker.
LES OGSÅ:
|– En halvtime kortere kjøretid vil også spare bilistene for store summer, sier Tonheim til NRK.no.
– Totalt snakker vi om en besparelse for trafikantene på mellom 40 og 60 milliarder kroner i løpet av 30 år, sier han.
Firefeltsvei til Trengereid
Per i dag tar kjøreturen mellom Bergen og Voss halvannen time, så sant du holder fartsgrensene, unngår kø og ikke havner bak en sinke. Ny vei er beregnet å korte ned reisetiden med minst 30 minutter.
– Det beste ville være firefelts vei fra Bergen i tunnel til Arna og videre til Trengereid. Derfra til Voss ville det være bedre med trefeltsvei vei mellom Trengereid og Voss, for å spare utbyggingskostnader, sier Tonheim.
Totalt 54 personer har mistet livet på E16 i Hordaland siden den nye innfartsåren til Bergen sto ferdig i 1991. 46 av disse har omkommet bare mellom Bergen og Voss, og 2011 har med sine syv dødsfall vært det verste året i ulykkesstatistikken.
21 tiltak til 21,2 millioner.
En av dem som har omkommet på E 16, er skipsreder Atle Jebsen.
, som mener det må gjøres betydelig arbeid med veien for å gjøre den sikrere.Tiltak til 21 millioner
I forrige uke presenterte Statens Vegvesen og samferdelsiminster Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) en
med en kostnadsramme på 21 millioner kroner for å få ned ulykkestallet.Dette er noen av tiltakene:
- Kalking av tunnelvegger.
- Fartskontroller på gjennomsnittsfart på enkelte strekninger.
- Stopplommer for trailere og store kjøretøy.
- Fysisk fartsregulering, ved å lage såkalte rumlefelt. Rumlefelt er endringer i veidekket som skaper støy og dermed reduserer farten.
- Fresing av kantlinjer i kjørebanen.
- Elektroniske fartstavler.
- Skilting på farlige og ulykkesutsatte deler av veien.
- Redusert fart noen steder.
- Kampanjer og informasjonsskilt.
- Bedre vintervedlikehold, med mer sand, forsøk på å bruke kostemaskin, og vinterinformasjon om glatte veier på flere språk.
Ordfører: – Tiden er moden
Samferdselsdepartementet har så langt ikke prioritert hovedveien mellom Bergen og Oslo høyt. En av
er at lokale politikere langs strekningen har vært mer opptatt av andre veier.Voss-ordfører Hans Erik Ringkjøp (Ap) mener tiltakene som ble presentert av Statens Vegvesen og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) i forrige uke ikke er nok. Nå maner han til kamp for å få utbedret veien snarest mulig.
– Om vi ikke har vært opptatt av E 16 før, er tiden moden for å være det nå. Nå må vi holde oppe trykket, slik at vi får fortgang i planleggingen og byggingen av ny vei, sier Rinkjøp til NRK.no.
Se hvor dødsulykkene har skjedd: