Prosjektet er er det første i sitt slag i Norge, og administrerende direktør Anne Kverneland Bogsnes regner med økt pasientgjennomstrømning og sparte millioner.
- Det er ganske mye å hente her, både på at vi klarer å behandle mange fler pasienter ved å fylle den ledige kapasiteten vi har hatt med de som ikke har stilt til timene sine. Og så viser det seg også at vi totalt sett vil spare penger på det, så kostnadene vil og bli redusert ved at vi får behandle flere pasienter.
Seks millioner kroner
I følge Kverneland Bogsnes vil sykehuset spare omlag seks millioner kroner i året.
Måten sykehuset skal spare disse millionene på, er noe så enkelt som å innkalle pasientene via internett eller telefonen.
- Nå kan ikke jeg teknikken, men det vil bli sendt ut en SMS eller epost, eller du får en telefon, syv dager før behandling, forklarer Kverneland Bogsnes.
Med så enkle grep satser Haukeland både på å spare penger, og utnytte kapasiteten bedre. Ved å benyttet det nye systemet håper de at pasientene stiller til de oppsatte timene, og dermed økes kapasiteten.
- Vi ønsker jo ikke at fagfolkene våre bare skal sitte her og ikke ha noe å gjøre.
Tilbud til alle i høst
Foreløpig er det kun enkelte avdelinger som har dette tilbudet. Men Kverneland Bogsnes lover at prosjektet skal omfatte alle i løpet av september.