I annonseteksten står det: "Vet du egentlig hva du sier nei takk til? Nå sender IKEA ut katalogen til alle som ikke har reservert seg mot reklame i postkassen. Det holder at du fjerner klistremerket."
-Bryter markerdsføringsloven
Forbrukerombud Bjørn Erik Thon mener forbrukerne burde ha fått opplyst at dersom de fjernet klistremerkene, vil de ikke bare få IKEA-katalogen, men også all annen uadressert reklame.
Nå har ombudet sendt brev til IKEA, fordi det mener selskapet bryter markedsføringsloven, skriver Aftenposten.
Stopper ikke kampanjen
Pressetalskvinne Camilla Lindemann i IKEA forsvarer annonsekampanjen.
- Hvert år får vi opptil 10.000 henvendelser fra folk som ikke har fått katalogen i posten. Mange av disse har reservert seg mot uadressert post, men tror ikke at IKEA-katalogen går under den betegnelsen. Vi ville derfor opplyse folk om at de ikke ville motta katalogen med mindre de fjernet klistremerket, sier Lindemann.