Hopp til innhold

– Vi opplever voldsom vekst av campingturister

I det populære turistmålet Hardanger har tallet på hotellovernattinger gått ned. Mens flere velger å bo på campingplasser. Grunnen er en verdenskjent turistmagnet.

Hardanger

ULLENSVANG: Hardanger er et kjent og populært turistmål.

Foto: Tore Meek / NPK

Ifølge Statistisk sentralbyrås ferske statistikk (ekstern lenke) er Bergen og Hardanger på Norgestoppen i antall overnattingsdøgn totalt sett i 2018.

Men i Hardanger har både trender og sosiale medier gjort seg utslag i store endringer for hvor turistene velger å overnatte.

Nå er det nemlig camping- og hyttelivet som gjelder her. Ifølge statistikken har det i løp av det siste året vært en økning på 26,4 prosent i antall turister som bor på campingplasser.

Andreas Skogseth er reiselivsdirektør for Visit Hardangerfjord AS. Han er selvsagt fornøyd, og har er klar formening om hva som er en av hovedårsakene.

– Trolltunga har tatt av som turistmål, og det har ført til god vekst for Hardanger. De turistene som kommer for å gå den turen er også åpne for å sove andre steder enn på hotell. Vi opplever en voldsom vekst av campingturister, sier han.

Googlemann på Trolltunga

TROLLTUNGA: Fjellformasjonen er hovedgrunnen til den økende turismen.

Foto: visitodda.com/Odda kommune

Trender og sosiale medier

Det har vært en nedgang i antall som velger å bo på hotell i regionen på 9 840 overnattinger. Men det er 46.521 flere som valgte campinglivet i 2018 enn året før.

– Denne turistveksten har god effekt for hele Hardanger. Den sprer seg til flere aktører, flere får nye kunder, sier Skogseth.

Han understreker at noe av nedgangen i hotellovernattinger skyldes at et hotell har vært stengt for oppussing.

I fjor kom det ca. 100 000 turister på Trolltunga fra hele verden. Og i Rogaland ser Ryfylke-regionen samme type vekst i campingovernattinger på grunn av Preikestolen. Man ser det også i området rundt Rallarvegen og Besseggen.

Skogseth mener sosiale medier har mye av æren for at turister velger å komme hit.

Må sende folk til nabokommunene

– Jeg ser at jeg får flere og flere overnattinger i løp av året, men det er jo klart mest i høysesongen, sier Anna Bjørkevoll. Hun eier og driver Odda Camping sammen med familien.

Anna Bjørkevoll

ODDA CAMPING: Anna Bjørkevoll eier og driver Odda camping. Hun opplever stor vekst.

Foto: Privat

Campingen har vært i drift siden 2003, og er den som er nærmest Trolltunga. Hun forteller om enorm vekst de siste 5–10 årene.

– På sommeren er overnattingskapasiteten i kommunen her så sprengt, at vi må sende folk videre. Det er jo selvsagt hyggelig for nabokommunene, sier hun.

Bjørkevoll er glad for veksten, men peker samtidig på at det kan være utfordrende med infrastruktur og alt annet som må fungere når turiststrømmen er så stor.

– Vi må også legge til rette for å ha sikkerhet og rutine på ting, slik at det ikke blir kaos, sier hun.