I år skal det saltes mindre

Vegvesenets taktikk for vinteren: Mindre salt, men like gode forhold.

Salter for mye?

VINTEREN KOMMER I år skal det saltes mindre enn i fjor.

Foto: Roald, Berit / SCANPIX

Strategien er å salte riktig. Det som er viktig er å få saltet ned til vegbanen slik at ikke snøen fester seg. Derfor må det saltes før snøen er kommet. Brøytesjåførene er nå kurset i dette og bedre rustet for arbeidet som skal gjøres.

– Snøen skal brøytes vekk, mens saltet skal brukes for å holde veibanen svart. Det skal også brukes salt når det fryser på slik at folk ikke opplever at det blir glatt, sier Gunnar Kråkenes i Statens vegvesen.

200.000 tonn salt i året

Gunnar Kråkenes

MINDRE SALTING Men det skal ikke få konsekvenser for brukerne, sier Gunnar Kråkenes.

Foto: Oddgeir Øystese

Problemet i Bergensområdet er at det ikke er kaldt stabilt vintervær. Derfor kan man ikke bruke metoden med å fryse sand inn i snøen slik man gjør på høyfjellet.

Det brukes 200.000 tonn salt i Norge hvert år. Dette gir konsekvenser både for miljø og økonomi.

De siste årene har man prøvd ut et program som heter saltsmart. Vegbanen skal børstes ren før den saltes. Dette er imidlertid kostbart, og så langt er ikke utstyret skikkelig utviklet.

Biler og salt

Saltingen får også konsekvenser for bilparken. Resultatet kan lett bli rustskader og ødelagte bremser.

– Heldigvis regner det mye her hos oss. Bilene får derfor jevnlig en vask av understellet. Problemet med rustskader er nok større i mer tørre deler av landet, sier Gunnar Kråkenes.

Han oppfordrer bilistene om å legge om til vinterdekk før den første frosten kommer.

Piggfrie vinterdekk kan med fordel legges på allerede nå. Piggdekk kan ikke brukes før 1. november.