Hopp til innhold

Her vil de legge ny havne- og godsterminal

Jernbaneverket går inn for delt løsning når det gjelder beliggenhet av ny godsterminal og godshavn for bergensregionen.

Bergen havn

BLIR VÆRENDE: Jernbaneverket foretrekker å videreutvikle av dagens havn her på Dokken for bruk de neste 30 årene, fremfor å flytte den ut av sentrum. Ny godsterminal blir foreslått bygget på Unneland eller i Rådal.

Foto: Sølve Rydland

Jernbaneverket overleverer tirsdag «Konseptvalgutredning for logistikknutepunkt i bergensregionen (utredning om fremtidig havn og godsterminal)» til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, som tidligere tirsdag fortalte at regjeringen går inn for K5-alternativet for Bergen-Voss.

Dette er innstillingen

Jernbaneverket går inn for følgende løsning:

  • Godsterminal: Delt innstilling der man likestiller Unneland og Rådal. De to alternativene har ulike styrker og svakheter. Utredes videre i prosessen.
  • Godshavn: Delt innstilling der man foretrekker videreutvikling av dagens havn på Dokken for bruk de neste 30 årene. Man vil utrede Sletten/Flesland som alternativ når det på lang sikt kan være aktuelt å flytte havnen ut av sentrum.

– Årsaken til at man ikke samlokaliserer havn og jernbane er at det er forholdsvis lite gods som går fra jernbane til skip, og omvendt. Det meste går fra skip til lastebil, og fra jernbane til lastebil, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Han understreker at veldig mye gods i Norge går i dag på vei, og det ønsker man ikke på sikt.

– Det hjelper ikke å investere i jernbanespor hvis man opplever kaos på terminalene. Selv om jeg vet at enkelte vil jobbe for terminal i sitt område, må man også se på Bergen og Hordaland som region, slik at transporten vår løses på best mulig måte, sier Ketil Solvik-Olsen.

LES MER: Vil bruke 33 milliardar: – På høg tid E16 blir trygg

Ulike styrker

Overleveringen fant sted på den nåværende godsterminalen på Nygårdstangen i Bergen klokken 16.

Der ble det kjent hvor Jernbaneverket ønsker at den fremtidige godsterminalen skal ligge. Utredningen gir ikke noe entydig svar på om Unneland eller Rådal bør velges som ny godsterminal.

– De to alternativene har ulike styrker og svakheter, sier regiondirektør Lars Christian Stendal.

Ikke Ole Brumm

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen konstaterer at Jernbaneverket har gitt ham to alternativer å velge mellom.

– Jeg har ikke sagt som Ole Brumm: Ja takk, begge deler. Her er det to alternativer som de mener er bedre enn de andre. Nå skal dette ut på høring, og jeg gleder meg til å gå inn i prosessen sammen med mitt embetsverk, sier han.

Fem alternativer

Jernbaneverket har vurdert en rekke alternativer for godsterminalen:

  • Flesland (Ytrebygda)
  • Rådal (Fana/Ytrebygda)
  • Unneland (Arna)
  • Espeland (Arna)
  • Haukås (Åsane)

Jernbaneverket har jobbet med konseptvalgutredningen i nesten to år.

– Det har vært en veldig grundig og ordentlig prosess. Det vi legger frem, er et godt grunnlag for beslutning, sa regiondirektør Lars Christian Stendal til NRK da Jernbaneverket var ferdige med arbeidet sitt i slutten av november.

Jernbaneverket: – Problemer uansett

Protestene mot godsterminal har vært store både i Arna og Fana/Ytrebygda, og det kommer trolig til å fortsette også etter Jernbaneverkets innstilling og frem til et endelig vedtak.

– Uansett hvilket alternativ man velger, så reiser det problemer knyttet til boliger, miljø, byutvikling og veinett, sa Stendal i november.

LES OGSÅ: – Ny godsterminal vanskelegare enn bybane-saka