Hvis en full buss kjører fra Tonje, blir det hennes eget problem

Kollektivselskap i Bergen gir ikke plassgaranti, i motsetning til Oslo, Trondheim og Stavanger. – Svært kostbart og komplisert, er forklaringen fra Skyss.

Tonje Bildøy

HELDIG SÅ LANGT: Tonje Bildøy tar ofte buss, og er glad hun ikke har vært i en situasjon hvor den har kjørt fra henne.

Foto: Aurora Berg / NRK

– Jeg har aldri opplevd at bussen har kjørt forbi meg, men jeg tar også bussen fra holdeplassen rett før det kommer masse folk på, sier Tonje Bildøy.

Hun sitter på venterommet til Bergen busstasjon og venter på bussen som skal kjøre henne hjem til Sotra.

Men hvis bussen er full, må den kjøre forbi henne. Da må hun løse situasjonen selv, fordi kollektivselskapet Skyss ikke har plassgaranti på sine avganger.

Det har derimot kollektivselskapene i Norges tre andre største byer Oslo, Trondheim og Stavanger.

Går utenom garantien

Skyss er eid av fylkeskommunen, og har ansvaret for kollektivtilbudet med buss i Hordaland og Bybanen i Bergen.

Pressekontakt Ingrid Dreyer forklarer i en e-post til NRK hvorfor ikke deres reisegaranti også inkluderer garanti om at det skal være plass til alle.

Ingrid Dreyer i Skyss

INGEN GARANTI: Pressekontakt Ingrid Dreyer i Skyss forteller at de ikke har mulighet til å gi plassgaranti.

Foto: Sindre Helgheim / NRK

«Av praktiske årsaker er det dessverre ikke mulig å tilby plassgaranti. Vi har cirka åtte tusen daglige avganger med buss, båt og bane i hele fylket, og det ville være svært kostbart og komplisert å ha ekstra transportmidler klare til å settes inn på kort varsel til enhver tid og i hele fylket», skriver Dreyer.

Ruter i Oslo, AtB i Trøndelag og Kolumbus i Stavanger har inkludert såkalte frakjøringer i sin reisegaranti. Det vil si at du for eksempel kan få en drosjerefusjon på inntil 550 kroner, dersom du blir mer enn 20 minutter forsinket på en reise under én time.

Reisegarantien til Skyss inkluderer altså ikke slike frakjøringer.

– De burde jo hatt det her også. Hvis man skal rekke et fly eller lignende, så er det mye som kan gå galt hvis bussen kjører forbi deg, sier busspassasjer Tonje Bildøy.

– Forutsigbarhet er viktig

Øystein Dahl Johansen, pressekontakt i Ruter, forteller at reisegarantien er viktig for selskapet.

Øystein Dahl Johansen i Ruter

TIL Å STOLE PÅ: Øystein Dahl Johansen, pressekontakt i Ruter, forteller at det er viktig at folk stoler på kollektivtransporten.

Foto: Milad Eskandaryan / NRK

– Vi har et mål om at flere skal reise kollektivt, og da er forutsigbarheten og robustheten i kollektivsystemet viktig. Det som er særlig relevant til denne saken er ett av punktene i garantien vår, som omhandler at det skal være plass til deg om bord, sier han.

Han legger vekt på at det i sentrale deler av området Ruter dekker, er avganger såpass ofte at frakjøringer ikke medfører store forsinkelser. Men hvis det skulle bli nødvendig, har passasjeren mulighet til å få drosjerefusjon.

Bør innføres

I 2018 registrerte Skyss 1300 frakjøringer grunnet full bybane eller buss.

Dreyer skriver i e-posten at de følger den nasjonale reisegarantien, og at plassgaranti tidligere ikke har vært inkludert i dette.

«Skyss følger den nasjonale reisegarantien og forplikter oss til å levere en best mulig tjeneste for kunden. Plassgaranti har ikke vært vanlig i denne type kollektivtransport, men vi vil gjerne se nærmere på om også Skyss skal inkludere frakjøring som en hendelse som utløser rett på reisegaranti.»

Busspassasjer Bildøy mener dette er noe som burde innføres.

– Det er jo ikke noe grunn til at de ikke skal ha det her når de har det andre steder, sier hun.

Buss og bybane i Bergen

FLERE FRAKJØRINGER: I 2018 kjørte buss eller bybane fra passasjerer 1300 ganger fordi det var fullt.

Foto: Atle Markeng / NRK