Hopp til innhold

Hvert 40. sekund kan fremmede se inn til Inge: – Vi tenker på å flytte

VOSS (NRK): Jubel og fortvilelse da ny gondolbane til 330 millioner kroner åpnet på Voss.

Inge Rørvik på terrassen ved den nye gondolbanen på Voss

NÆRMESTE NABO: Grunneier Inge Rørvik bor like under den nye gondolbanen på Voss. Vognene vil passere hustaket hans hvert førtiende sekund fra morgen til kveld.

Foto: Tale Hauso / NRK

Åpningen ble høytidelig markert til stor applaus fra flere hundre oppmøtte som ville være først ute med å prøve banen.

Banen går fra Voss stasjon i sentrum og opp til Hangurstoppen (820 moh.). På hele turen får turister panoramautsikt over Voss.

– Dette er kanskje det nærmeste man kommer å fly over vossebygden uten å være i fly eller fallskjerm, sier administrerende direktør i Voss Resort AS, Øyvind Wæhle.

Torsdag formiddag opplyser Wæhle at hele 1000 personer tok banen i løpet av åpningsdagen onsdag.

– Vi har så langt fått fantastisk gode tilbakemeldinger fra gjestene både på reisen med banen, og restauranten og området på Hangurstoppen, sier han.

Voss Gondol - ny bane åpnet juli 2019

PANORAMA: Turister som tar den nye gondolbanen på Voss får mye utsikt på kjøpet.

Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix

Hvert førtiende sekund

Men ikke alle er like fornøyde.

Grunneier Inge Rørvik gruer seg til å måtte leve med konstant støy fra de ni kabinene som passerer drøye 25 meter over hustaket hvert førtiende sekund.

Han har gjort grep med gardiner og markisene for å gjemme seg unna den nye naboen.

– Det er ikke noe kjekt. Etter det vi vet, er det snakk om trafikk fra tidlig morgen til midnatt og kanskje utover natten. Det blir en evig runddans med ni kabiner, sier Rørvik, som er talsperson for beboerne i området.

Inge Rørvik i stuen ved den nye gondolbanen på Voss

NY UTSIKT: Grunneier Inge Rørvik synes det er svært ubehagelig at gondolbanen skal gå rett over hustaket hans.

Foto: Tale Hauso / NRK

Engstelige for ulykke

Grunneieren forteller at mange av naboene som bor tett på banen er urolige dersom det skulle skje en ulykke langs den vel 2 kilometer lange gondoltraseen.

– En gondol veier 3,5 tonn uten personer i. Med full kabin er vi oppe i seks tonn. Dermed blir en litt engstelig for hva som kan skje en gang i fremtiden, sier grunneieren.

Han vet ikke hvor lenge han orker å bli boende med gondolbanen som nærmeste nabo.

– Sånn som vi opplevde gårsdagen og dagen i dag, tenker vi mer på å flytte. Som pensjonister er vi ikke avhengige av å bo på Voss, men vi føler det er sårt dersom vi må flytte på grunn av banen, sier Rørvik.

Mange møtte opp for å sjekke utsikten på den nye gondolbanen på Voss. Den går fra sentrum og opp til Hangursbanen på 820 moh.

SE VIDEO: Mange ville se den nye utsikten over Voss under åpningen onsdag.

– Skal leve godt i lag

Gondolbanen erstatter den gamle Hangursbanen fra 1963 som ble nedlagt i 2015.

Tanken bak banen var å etablere en gondol midt mellom de store turiststrømmene mellom Bergen, Flåm, Hardanger og Sogn.

Direktør Wæhle sier dette er en stor dag Voss Resort. Han sier det bør være fokus på åpningsdagen.

– Jeg forstår at det ikke alltid er like kjekt å få en ny nabo. Nå er den der, og vi skal gjøre alt vi kan for å leve godt i lag i tiden som kommer, sier han.

Administrerande direktør i Voss Resort AS, Øyvind Wæhle under åpning av ny gondol

JUBEL: Flere hundre mennesker var møtt opp da administrerende direktør i Voss Resort, Øyvind Wæhle, åpnet gondolbanen onsdag.

Foto: Tale Hauso / NRK
Ny gondolbane på Voss
Foto: Tale Hauso / NRK
Onsdag 10.juli 2019 vart den nye gondolbanen på Voss opna. Banen går frå Voss stasjon i sentrum og opp til Hangurstoppen (820 moh.). På heile turen får turistar panoramautsikt over Voss.

– Vanskeligste saken jeg har vært borti

Voss kommune har gitt 5 millioner kroner i støtte og 15 millioner kroner i lån for å få banen realisert.

Fungerende ordfører i Voss, Sigbjørn Hauge (Sp), sier han forstår at dette setter grunneier i en vanskelig situasjon.

– Dette er en av de vanskeligste sakene jeg har vært borti, at man skal pålegge andre å få dette over seg. Nå får jeg håpe at de det gjelder får en erstatning for den ubekvemheten. Jeg håper de etter hvert vil se at dette var en god satsing for Voss, sier han.

Han mener likevel at potensialet i banen veier opp for den ubeleiligheten Rørvik og andre grunneiere opplever.

– Da jeg først hadde besluttet vedtaket, var jeg sikker på at det var det rette. Det tenker jeg også nå når jeg ser hvordan banen har blitt, sier Hauge.

kart voss gondol