Båten befant seg den gang fortsatt på tegnebrettet. Likevel ble ikke tegningene endret. Det skriver Bergens Tidende som har fått tilgang til en konsulentrapport fra 1997.
Samme kritikken
I rapporten fra 1997 rettes det kritiske kommentarer til den innebygde flåteløsningen på Sleipner - den samme flåteløsningen som undersøkelseskommisjonen i går slo fast aldri skulle vært godkjent.
Her blir det bråk
I den tre år gamle rapporten står det: "her blir det bråk med myndighetene og utfallet er temmelig uvisst".
Konsulenten, en skipsingeniør og skipsdesigner med hurtigbåter som spesialområde, ga altså klar beskjed om at HSD måtte regne med å få problemer med å få den planlagte flåteløsningen godkjent.
Denne rapporten skal ifølge avisen ha blitt overlevert prosjektledelsen i HSD sommeren 1997.
HSD visste ingenting
I dag sier adm.dir. i HSD Sjø, Per Atle Tellnes, at ledelsen i selskapet ikke har kjent til rapporten.
Enda en advarsel
Også det australske rederiet som fikk kontrakten på byggingen av flåtene, skal ha rettet kritikk mot den kompliserte flåteløsningen. Denne kritikken skal ha blitt meddelt HSD muntlig.
Som kjent virket ikke flåtene som de skulle da Sleipner gikk på grunn 26 november i fjor.