– Jeg vil tro at disse arkeologiske utgravningene vil skje over flere gravesesonger. Det betyr at det trolig vil strekke seg over flere år, sier Rory Dunlop i Norsk institutt for kulturminneforskning til Bergens Tidende.
Bybanen skal utvides nordover, og det har i lang tid vært diskutert om den skal gå over Bryggen eller i tunnel. Torsdag ble Høyre og Fremskrittspartiet enige om en kompromissløsning, en kortere tunnel enn det Frp i utgangspunktet ønsket seg.
Ble forkastet for lengst
Nå varsler antikvariske myndigheter at gravejobben kan ta flere år. Dette er fordi det kan bli nødvendig med omfattende arkeologiske utgravinger ved tunnelinnslaget i sentrum.
Alternativet som nå er på bordet, har tidligere blitt silt ut nettopp på grunn av de mange kulturminnene i området.
– Det er konfliktfylt når det gjelder kulturminner både over og under bakken, sier fylkeskonservator Per Morten Ekerhovd.
– Må rive Fløibanestasjonen
I Norconsults oppsummeringsrapport om traséforslaget, datert 18. mars i år, skriver konsulentene at tunnelinnslag i Vetrlidsallmenningen er mer problematisk i forhold til både kulturminner og bybilde:
« ... på grunn av inngrep i en av byens sentrale allmenninger. Dette gjelder i enda sterkere grad når en opptegning av traéen viser at en må rive deler eller hele bygningen for Fløibanestasjonen, selv om denne bygges opp igjen etter gjennomført anleggsperioden. Dette fører også til at kostnadene for denne varianten vil bli større enn antatt i tidligere ... »
«Alternativet anbefales ikke.»
Pest eller kolera
For Ekerhovd er valget mellom Finnegårdsgaten og Vetrlidsallmenningen, valget mellom pest eller kolera. Må han velge, er han likevel ikke i tvil:
– Vi er bekymret dersom byen skal legges opp i allmenningen her. Det kan redusere en av de flotteste allmenningene i byen til en bakgård. Så vi ønsker ikke at Bybanen skal gå inn i tunnel ved Vetrlidsallmenningen, sier han til NRK.
Vetrlidsallmenningen er gaten fra Torget opp mot nedre stasjon av Fløibanen i Bergen. I 1991 ble Bergens eldste bosetting funnet i nærheten.