Hopp til innhold

Her skubber de en 42 tonns vogn igang

Da Bybanen ikke ville gå i ettermiddagsrushet, måtte passasjerene dytte den nesten en halvmeter. – En underlig opplevelse, sier en av passasjerene.

Created by InfoDispatcher

FØRSTE FORSØK: Her er første forsøket på å dytte bybanevognen en halv meter. Det viser seg at bremsen ikke lar seg løse, og bybanen vil ikke rikke seg av flekken.

Veien hjem fra Bergen i ettermiddag ble ekstra tung for en rekke passasjerer på Bybanen. Da en av vognene kom til Wergeland, sto den plutselig bom stille.

– Konduktøren forklarte at vognen var midt mellom to skjøter i strømlinjen, og der er det et lite punkt uten strøm. Derfor stoppet vognen opp, sier Ole Friele, som var en av passasjerene på vei hjem.

– Han sa at bybanen måtte skyves en halvmeter.

– Gikk på fire forsøk

Friele var en av passasjerene som gikk bak for dytte vognen, mens andre passasjerer sto ved dørene og dyttet.

Ifølge Friele dukket det opp et nytt problem, konduktøren fikk ikke løst bremsen.

Dermed ville ikke Bybanen rikke seg. To nye vogner kom til og sto i kø.

– De fleste passasjerene gikk da inn og satte seg igjen. Vi gjorde nye forsøk etter at bremsen ble løsnet. Det gikk etter tre eller fire forsøk, sier Friele.

Dermed dyttet de på 42 tonn, pluss passasjerene som satt om bord.

– Jeg har opplevd mye rart, men dette var vel litt underlig når man sitter på kollektivtransport på vei hjem, etter en lang dag.

Bybanen står

KØ AV VOGNER: Minst tre vogner ble stående på Wergeland mens man forsøkte å få den fremste vognen videre.

Foto: Jan Børge Leirvik

Tilbakevendende problem

Det er ikke første gang Bybanen det skjer, sier Trond Magne Målsnes i Keolis, som drifter Bybanen.

– Vognen ble strømløs i et strømseksjonsskille på Wergeland, sier Målsnes.

Dersom vognen ikke har stor nok fart, kan den få problemer med å passere skjøten mellom to strømlinjer. Han kan ikke huske at passasjerene har vært med på å få Bybanen på skinner tidligere.

– Fra vår side er det beklagelig at slikt skjer. Vi fikk løst det i denne saken.

De vil ta problemet opp med Bybanen AS. Selskapet har ansvar for infrastruktur, som strømlinjer og skinner. Bybanen skal være i rute igjen nå.

– Det kan skje igjen, fordi det er slik infrastrukturen er nå. Derfor vil vi følge det opp, sier Målsnes.