Onsdag styrtet et helikopter med tre personer om bord i Byfjorden i Bergen. Én person ligger fremdeles kritisk skadet på Haukeland universitetssjukehus etter ulykken.
Fredag ettermiddag frigir politiet flere videoer av helikopterstyrten. De er filmet fra ulike vinkler av vitner.
Videoene viser at helikopteret er i ferd med å gå inn for landing på yachten i Sandviken da noe går galt.
Presenningen kuttes i biter
Videoene viser at en presenning fra båten løftes opp i luften og treffer rotorbladene.
Presenningen kuttes i en rekke mindre biter. Helikopteret snurrer rundt og treffer vannflaten.
Så forsvinner det under overflaten, mens flottørene holder det flytende.
Piloten: – Prøvde å få helikopteret unna
Torsdag og fredag bekreftet Havarikommisjonen og politiet at det var et trekk fra en bensintank som traff rotoren som var årsaken til helikopterstyrten.
Helikopterpiloten slapp unna ulykken med lettere skader, og har forklart seg utførlig om ulykken. I en pressemelding fredag ettermiddag skriver Havarikommisjonen blant annet følgende om pilotens forklaring:
«Fartøysjefen har forklart at han oppdaget trekket som kom opp mot helikopteret og at han forsøkte å løfte helikopteret unna ved å stige. Trekket traff likevel rotordisken. Deretter synes helikopteret å ha kommet ut av kontroll. Det roterte om sin egen akse og fortsatte bakover bort fra yachten før det traff sjøen med halen først».
– Presenningen var ikke sikret, og tok løs når rotorvinden kom opp under presenningen. Den fôr opp som en ballong, og ble sugd ned gjennom hovedrotoren, noe som medførte at flygeren fikk kontrollproblemer på helikopteret, utdyper havariinspektør Hans Herdahl overfor NRK.
Piloten roses av Havarikommisjonen
Piloten beskrives som svært erfaren, og skal ha bak seg hele 18.000 flytimer med helikopter. Havarikommisjonen mener pilotens handlinger da ulykken var ute, kan ha bidratt til å berge liv.
«Fartøysjefen aktiverte helikopterets nødflytemidler slik at det ikke sank. Videre kom en båt fra Redningsselskapet raskt bort til helikopteret. Til sammen medvirket dette til at de tre om bord ble berget opp fra vannet etter kort tid», skriver de.
I tillegg til den raske utløsningen av flytemidlene, roses piloten for å ha unngått å styrte i skipet.
– Da han fikk kontrollproblemer, valgte han å ta helikopteret til siden av båten, slik at han i hvert fall ikke skulle treffe båten hvis han skulle gå ned. Så han handlet veldig rasjonelt, sier Herdahl.
Selv om én mann fremdeles regnes som kritisk skadet etter ulykken, kunne det gått langt verre. At det gikk såpass bra som det gjorde, mener Havarikommisjonen delvis skyldes pilotens handlinger.
– Det tror jeg vi delvis kan kreditere flygeren for. Han klarte å redusere energien i nedslaget i vannet, slik at alle om bord faktisk klarte å komme seg ut for egen maskin, sier Herdahl.
- Alle tre ble berget i land:
Nylig tatt om bord
Havarikommisjonen jobber videre for å finne ut hvorfor trekket løsnet og føk opp i luften i sekundene før helikopteret skulle lande.
I pressemeldingen fredag skriver de at bensintanken, eller drivstoffanlegget, nylig var tatt om bord på helikopterdekket.
- Les mer: