De siste to ukene er bremser og hydraulikk blitt skrudd fra hverandre på nattetid. Fløibanen har skinnebremser som skal stoppe vognene dersom de kommer ut av kontroll, og det er viktig at disse virker som de skal.
I dag ble åtte tonn med betongblokker plassert i hver av de to vognene. Det tilsvarer vekten av 100 passasjerer som hver veier 80 kilo.
– Det betaler ikke så godt for seg, men ellers er de greie å ha med å gjøre, sier Inge B. Eriksen, teknisk sjef ved Fløibanen.
- Se video fra bremsetesten øverst i saken
Åtte tonn med betongblokker
En gang i året må det gjennomføres en bremsetest med full last på Fløibanen. Bremsetester gjennomføres jevnlig, men det er ikke fullt så ofte at vognene blir fullastet før testkjøring.
Årsaken til at Fløibanen bruker betongelementer i vognene til å simulere passasjerer er først og fremst fordi bråstoppen i testen er så kraftig at passasjerer lett kunne blitt påført skader i en så voldsom stopp.
Bremsene på Fløibanen består av en driftsbrems og en nødbrems i maskinrommet. I tillegg finnes det altså skinnebremser på vognene og det er disse som testes i dag.
Stopper i løpet av få meter
Taubanetilsynet er i Bergen i dag for å overvære testen. Senere i uken skal også Ulriksbanen testes.
– Det er eneste gangen i året vi løser disse ut i fart. Nå det skjer stopper vognen ganske raskt. Faktisk i løpet av et par meter og denne lengden blir målt med en tommestokk. Det er en veldig hard og brutal stopp, sier Eriksen.
– Disse passasjerene er litt vanskeligere å få ut av vognene, men de er stille i det minste.